Wilfred Kajese
En politimann med munnbind sitter i bilen og ser på, mens passasjerene får klatre ombord. Dette skjer selv om det er ulovlig for lastebilene å ta passasjerer under korona-nedstengningen. Politet får trolig sin "andel" av det passasjerene betaler. Vår fotograf tok bilder av dette på Harare-Beitbrigdje-veien like utenfor Zimbabwes hovedstad. Politiet likte dårlig at han tok bilder og det ble ampert. Foto: Wilfred Kajese/ Bistandsaktuelt.

Zimbabwe: Slik smugles korona-viruset smugles over grensa – med trailer

Vi er rett utafor Beitbridge, grensebyen mellom Zimbabwe og Sør-Afrika på vei til Harare. Det er da det skjer. Traileren er i utgangspunktet lastet med japanske bruktbiler. Men i det den stopper hopper det også rundt tretten passasjerer av fra traileren.

Av Jeffrey Moyo / Beitbridge Sist oppdatert: 22.06.2020 06.51.21

Fra der vi står kan vi telle omlag 13 passasjerer. Vi kan også se trailersjåføren, med en hjemmelaget ansiktsmaske over munnen. Han er smilende i ferd med å telle opp bunker med sør-afrikanske rand. Deretter stappes pengene inn i hanskerommet.

For sjåføren, som etter litt nøling identifiserer seg som Charlton Rukweza (51) fra Harare, har koronakrisen gitt en sjanse til rask fortjeneste.

 

Vil tjene penger

– Nå er det min tur til å tjene penger, for det finnes ingen offentlig persontransport over grensa på grunn av tiltakene som er innført for å bekjempe koronaviruset, sier Rukweza til Bistandsaktuelt.

Med mange mennesker som strever for å skaffe seg transport til og fra nabolandet Sør-Afrika, skjønte han raskt at det var mulig å bli rik i en fei, forteller Rukweza.

–  Jeg har heller ingen problemer med å transportere folk uten reisedokumenter, legger han til.

 

Undergraver kampen mot korona

Men offentlige helsearbeidere i Zimbabwe ser ikke med blide øyne på denne trafikken. Mthulisi Mpofu, stasjonert i Beitbridge, er en av dem. Trailersjåfører som tar med passasjerer over grensa undergraver kampen mot koronaviruset, mener han.

–  Trailersjåførene smugler folk på vei tilbake fra Sør-Afrika over grensa, som er stengt for reisende, og de samme sjåførene tar også med zimbabwere tilbake til naboland som Sør-Afrika. Det betyr at de smugler mulige covid-19-smittede inn og ut av landet, sier Mpofu til Bistandsaktuelt.

Mens grensekryssende sjåfører som Mpofu kan cashe inn på desperate reisende til og fra Sør-Afrika, har landet flere koronasmittede og flere døde av covid-19 enn noe annet land på det afrikanske kontinentet.

 

Smugling av barn

I ly av koronakrisen har også mindreårige barn har blitt ofre for menneskehandel, med hjelp av grensekryssende trailersjåfører, sier barnerettsaktiviste Amon Ruvangu.

–  Hovedveiene er mindre trafikkert nå under nedstengningen, og trailersjåfører benytter seg av det til å smugle inn og ut mindreårige som reiser alene. Det er farlig, særlig nå når covid-19 er på toppen, sier Ruvangu til Bistandsaktuelt.

–  Folkene som trailersjåførene smugler går rett ut i samfunnene de kommer til, uten å bli testet, fordi de er redde for å bli satt i karantene før de kan leve sine normale liv. Og det er meget farlig, legger han til.

– Menneskesmuglingen som drives av trailersjåførene vil mest sannsynlig gjøre Zimbabwes kamp mot covid-19 nytteløs, sier Ruvango.

Kornmølleforbundet i Zimbabwe (GMAZ) har også gått ut i lokale medier og hevdet at trailersjåfører som transporterer mais fra Sør-Afrika, også tar med passasjerer. Dermed skaper de fruktbare forhold for spredning av koronaviruset.

GMAZ er en frivillig interesseorganisasjon for lokale kornmøller i Zimbabwe, både store og små.

–  Framferden til grensekryssende trailersjåfører er i strid med reglene for nedstengningen. De akselererer spredningen av koronaviruset, sier Garikai Chaunza, talsperson for GMAZ.

Men 27 år gamle Menard Msipa, som nylig ble smuglet over grensa fra Sør-Afrika av en trailersjåfør, ser intet galt i det.

–  Det finnes ingen offentlig transport, og disse sjåførene gjør at vi raskt kan gjenforenes med våre familier, uten å sitte i forvaring i et karantenesenter, der folk som kommer tilbake fra utlandet holdes som i fengsel, sier Msipa til Bistandsaktuelt. Selv har han åpenbart unngått den obligatoriske karantenen.

Etter at busstransporten ble stoppet på grunn av koronakrisen, har trailertrafikken blitt et alternativ for reisende. Den trafikken har fått fortsette, fordi den er klassifisert som en nødvendig tjeneste.

 

Raskere spredning

Men trailertrafikken er også blitt en kilde til raskere spredning av koronaviruset, konstaterer Portia Manangazira, direktør for smittsomme sykdommer i Zimbabwes helsedepartement.

I Mutare, grenseby mot Mosambik i øst, klager innbyggere over grensekryssende trailersjåfører som de mener setter helsa deres i fare.

–  Trailersjåførene kjører inn i byen støtt og stadig, og setter av passasjerer som blander seg med lokalbefolkningen uten først å bli testet for covid-19. Dermed øker de faren for at vi også skal bli smittet, sier Debra Ngorima, en 49 år gammel enke og mor til fire, til Bistandsaktuelt.

Nærheten til Mosambik gjør det enklere for lokale folk å reise illegalt over grensa for å handler billigere grønnsaker og klær i nabolandet, forteller hun.

 

Wilfred Kajese

Folk strømmer til for å få plass på lastebilene som drar til Sør-Afrika. Grensen er egentlig stengt på grunn av kampen mot korona-viruset, men lastebiltransort betraktes som en nødvendig samfunnstjeneste. Foto: Wilfred Kajese/ Bistandsaktuelt.

Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 22.06.2020 06.51.21 Sist oppdatert: 22.06.2020 06.51.21