WFP/Gabriela Vivacqua  South Sudan, Juba, Buluk Center, June, 2018, Gabriela Vivacqua, Juba Urban Programme, Internally Displaced People, Internally Displaced Persons, IDPs, Cash-based transfers, Cash based transfers, CBT, SCOPE, Capture Photo, Biometrics, Samsung, Camera, Mobile Phone, Innovation, Mother, Child, Woman, Smile, Smiling, Registration, Haba Roja, Baby, Horizontal

Verdens matvareprogram (WFP) bruker nå ulike IT- og sosialmedia-løsninger både for å kartlegge helse, bidra til at folk holder avstand i korona-tider og skaffe seg meg.

Foto: WFP/Gabriela Vivacqua

Ny teknologi skal hindre at covid-19 brer om seg

I Somalia har FNs matvareprogram (WFP) lansert et slags somalisk svar på kolonial.no. Ved hjelp av en e-shop-app kan fattige somaliere kjøpe matvarer på nett og få det levert direkte på døra. WFP har lansert et helt knippe med teknologiske anti-covid-løsninger.

Av Ester Nordland Sist oppdatert: 16.07.2020 07.34.04

Ingen skal risikere livet for å få tak i mat. Smittehensyn og å motvirke hamstring er to viktige grunner til at FNs matvareprogram har lagt til rette for at man kan handle mat gjennom en app.

– Jeg er svært begeistret for at vi har fått på plass en e-shop-app i Somalia, sier Hila Cohen. Hun er utviklingssjef i WFPs innovasjonsprogram.

– 46.000 mennesker i Somalia er nå brukere av denne appen, og vi håper å nå enda flere etter hvert som denne teknologien rulles ut. Bare i juni var det over 30.000 somaliere som brukte applikasjonen.

–  Nødlidende mottar pengeoverføringer fra WFP - i stedet for å få mat brakt til seg. De får penger så de kan kjøpe mat selv via denne appen. Da kan de kjøpe den typen mat de trenger til familiene sine, sier Hila Cohen til Bistandsaktuelt.

 

Også på gamle telefoner

Hun sier at appen ikke bare kan brukes på smarttelefoner, pcer og alle web-portaler som samhandler med applikasjoner. Det unike er at de også kan brukes på mange gammeldagse mobiler. Så lenge man har internett-tilgang kan appen brukes.

– Med dette verktøyet kan familiene sammenlikne priser og kjøpe det som er mest økonomisk og best for dem, forteller Cohen.

– Appen hjelper dem å bestille mat som hentes direkte fra butikken med bil, motorsykkel eller «tuk-tuk» (framkomstmiddel som sykles - i enkelte land kalt rickshaw, red. anm.). På denne måten legger vi til rette for mer fysisk avstand og at penger kommer i omløp i lokaløkonomien fordi pengene blir brukt hos lokale butikker og produsenter.

FNs matvareprogram (WFP) opererer i over 80 land rundt i verden.

–  Covid-19 har medført en massiv økning i antallet sultne mennesker, sier Anne Poulsen, som er direktør for WFPs Norden-avdeling.

– Frontlinjen i kampen mot koronaviruset er skiftet fra den rike verden til den fattige, og de sosioøkonomiske konsekvensene har presset millioner av mennesker på kanten av en sultkrise i lav- og mellominntektslandene. På den bakgrunnen har vi i WFP oppjustert antall mennesker vi skal hjelpe i år til 138 millioner – det høyeste antall noensinne i organisasjonens historie.

 

Mat-minibanker

En annen teknologisk innovasjon fra WFP er mat-minibanker og korn-minibanker.

– Ideen bak dette er å unngå at folk kommer til steder der det deles ut mat, sier Hila Cohen. Hun forteller at WFP hadde disse verktøyene på plass allerede før korona-utbruddet, men at de er blitt enda viktigere nå.

– De som trenger hjelp får penge-overføringer og kan logge seg inn på spesielle maskiner som deler ut mat eller korn, forklarer Cohen.

WFP har også introdusert blockchain-teknologi og QR-koder flere steder. For eksempel i Cox`s Basar i Bangladesh - der verdens største flyktningeleir holder til. En kodet skanner for kjøretøy har gjort at tiden man bruker på å kjøre inn varer er gått fra over 15 minutter ned til 15 sekunder. Her har man brukt fingeravtrykks-autentifisering.

 

Øyegjenkjenning

Ifølge Hila Cohen vil man nå mer og mer bruke øyegjenkjenning. Det vil si at en app for eksempel kan skanne irisen til de som skal ha tilgang til penger. Hun forteller at dette gir sikker og enkel identifisering.

–  Istedenfor at folk har fysisk kontakt for å bli identifisert bruker man øyegjenkjennings-teknologi. Du kan gå på butikken å kjøpe det du trenger, og det blir verifisert at det er deg via denne appen. Deretter blir pengene overført rett fra kontoen til WFP til butikkinnehaveren.

I dag brukes denne appen av mer enn 3000 mennesker i Jordan og Bangladesh. Systemet brukes også til å identifisere folk som bruker QR koder.

 

Nød-telekommunikasjon

Emergency Telecommunication Cluster (ETC) er et system som går ut på at man i nødsituasjoner likevel skal kunne nå ut til omverdenen. Hila Cohen forteller at hun var stasjonert i WFP i Nepal etter jordskjelvet i 2015.

– Nesten ingen telekommunikasjon virket, og det var bare en sjelden gang mobilnettet virket. Men med ETC kunne du likevel etablere telekommunikasjon, forteller Cohen. Hun sier at dette systemet kan brukes av alle aktører enten det er Norges Røde Kors eller andre, slik at de kan få assistanse i en nødsituasjon.

Systemet inkluderer en chatte-robot med kulturelt tilpasset informasjon. Her kan du for eksempel få vite om et annet familiemedlem allerede har cashet ut nødhjelpspenger eller du kan få informasjon om hvordan korona-viruset sprer seg. Dette er et automatisk responssystem som gjør at nødhjelpsorganisasjoner kan handle raskere. Foreløpig er det bare WFP som bruker det, men Cohen sier de på sikt ønsker å inkludere ikke-statlige humanitære organisasjoner.

 

Sultkart

Hungermap Live er et annet verktøy WFP har utviklet i samarbeid med Alibaba. Det er et internettselskap opprettet av den kinesiske milliardæren Jack Ma.

– For mange i bistandsbransjen, er dette et svært nyttig verktøy, sier Cohen. Personlig sjekker hun denne tjenesten jevnlig. Det er en global tjeneste alle kan gå inn på.

– Her kan man sjekke fakta som matvaremangel og utviklingen av covid-19 i forskjellige regioner. Det er en veldig visuell database, der du kan zoome inn og zoome ut på kart. Hvis du gjør research eller er interessert i sult-spørsmål er den svært nyttig. Det er data i nåtid som er hentet inn fra databaser rundt omkring i verden. Den blir oppdatert jevnlig.

DataViz Hunger Analytics Hub er et annet datavisualiserings-verktøy som er komplementært til Hunger Map. Det kan brukes til research eller hvis noen er i felt og vil se hvordan matvareprisene utvikler seg.

 

Sultne elever

School Feeding Map er et annet verktøy som kan være nyttig for folk i bistandsbransjen. Du kan se hvordan og hvor mat er delt ut til skolebarn i hele verden.

– Mange familier rundt i verden kjemper nå for å fø sine familier. Se for deg et barn som går på skolen på tom mage og ikke kan konsentrere seg, fordi er så sultne. Nå kan mange barn i verden heller ikke gå på skolen, pga lock down. Det betyr at de mangler det ekstra-måltidet skolen bidrar med. Det vi nå gjør er å forsøke å finne forskjellige mekanismer for å levere mat rett hjem til barna, sier Hila Cohen.

På slutten av Bistandsaktuelts samtale med henne, kommer hun med en oppfordring til smarte nordmenn:

– Vi er på jakt etter nye innovative løsninger fra folk i hele verden. Hvis det er noen norske frivillige organisasjoner eller startups som ønsker å bidra, og som er interessert i dette temaet, kan de bare kontakte oss!

Publisert: 16.07.2020 07.34.04 Sist oppdatert: 16.07.2020 07.34.04