Victoria Skau reiste til den greske øya Lesvos for å møte krigsflyktninger. Her står hun i en dynge av gamle redningsvester. 

Ungdomsopprøret fortsetter i ny nettserie

Sist uke demonstrerte titusener av barn og unge for klima. En ny nettserie vil ta engasjementet enda lenger. «MISSION IMPACT» skal få norske unge opptatt av våpeneksport, forsøpling og skatteflukt.

Av Martin Skjæraasen Sist oppdatert: 26.03.2019 16.27.25

Neste uke legges serien «Mission Impact» ut på nett. Gjennom seks episoder tar miljøaktivist Penelope Lea (14), filmskaper Kim Mateo (27) og blogger Victoria Skau (20) «opp kampen mot vår tids største utfordringer», som det heter på seriens hjemmeside

Ved å reise til skatteparadiser, våpenfabrikker og forsøplet fjærestein, får ungdommene oppleve problemene på nært hold. Deretter reiser de hjem og finner ut hvordan de selv kan være med å løse dem. 

En av turene gikk til en flyktningleir på den greske øya Lesvos, hvor programleder Victoria Skau møter to flyktninger fra Jemen. Her får 20-åringen også vite at Norge har solgt militært utstyr til de stridende partene, noe hun ikke kjente til fra før. 

– Det var en tøff reise, for jeg fikk se med egne øyne hvor grusom og urettferdig verden faktisk er. Særlig da jeg fant ut at Norge solgte våpen og militært utstyr til landene som kriger i Jemen, sier Skau til Bistandsaktuelt.

– Det ga meg en skyldfølelse: Det er dette vi risikerer å bidra til ved salg av militært utstyr.

 

40 000 følgere

Skau, som til daglig video-blogger med over 40 000 følgere på YouTube, har allerede delt opplevelsene sine. Reaksjonene har vært overveldende, forteller hun. Særlig med tanke på at de fleste følgerne hennes er barn. 

– Våpeneksport kan virke som et komplisert tema, men det er egentlig veldig enkelt: Norge selger våpen og utstyr som kan være med å drepe uskyldige, og forverre krig og konflikt.

Skau forteller at hun blir kontaktet av følgere ned i tiårsalderen, som spør henne hvordan de kan engasjere seg. Noen løsninger skisseres i de siste av seriens seks episoder.

– Det er ikke alle som vet hvordan de skal gå frem, men jeg tror ekstremt mange unge bryr seg og ønsker å gjøre en forskjell, sier den populære bloggeren.

Victoria Skau (t.v), Penelope Lea og Kim Mateo skal få norske ungdommer engasjert i vår tids store utfordringer. Foto: MISSION IMPACT, Hacienda Film/Differ Media.

Samme oppfatning har regissør Bår Tyrmi i Hacienda Film, som har laget «Mission Impact» i samarbeid med Differ Media og Forum for Utvikling og Miljø (ForUM). Da han startet arbeidet i 2017, opplevde han et «voldsomt engasjement» blant ungdommen han møtte.

Sist uke kunne Tyrmi med glede notere seg at titusenvis av unge, deriblant programleder Penelope Lea (14), skulket skolen for å klimastreike. Helt på eget initiativ.

– Målet vårt er å gi ungdom enda mer inspirasjon til å kjempe for en bærekraftig fremtid, å få stemmen sin hørt og legge å press på politikere og næringsliv. Denne serien starter egentlig i det kameraene er skrudd av, sier han.

 

Satser på sosiale medier

Serien er finansiert av Norads informasjonsstøtte, og publiseres bare i sosiale medier og på en egen nettside. Der vil den ligge fritt tilgjengelig for alle som ønsker å vise den, det være seg privatpersoner, organisasjoner eller skoler. 

– Seerne får serien direkte i sin egen feed og kan spre og dele den på en helt annen måte enn gjennom tradisjonell distribusjon, sier produsent Julia Dahr i Differ Media.

Tidligere har lignende serier blitt publisert av tradisjonelle mediehus. Men det var før Aftenpostens populære nettserie «Stuck» ble felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) i fjor. 

«Stuck», som fulgte en norsk 25-årings møter med undertrykte kvinner i Asia og Latin-Amerika, var delvis betalt av Plan Norge og brøt dermed forbudet mot sponsing i nyhetsjournalistikk. 

Skaperne av «MISSION IMPACT» har ifølge Dahr «undersøkt flere muligheter for åpen distribusjon, altså at den ikke havner bak betalingsmur, og hvilke muligheter som finnes for dette gjennom samarbeid med ulike mediehus».

– Dette viste seg å være vanskelig. Hva som er grunnen til det må nesten mediehusene selv svare på, det vet ikke vi, sier hun.

Likevel er produsenten sikker på at «MISSION IMPACT» kommer til å nå seerne den er laget for.

– Vi ser at plattform blir mindre og mindre avgjørende. Unge i dag ser etter godt innhold, uavhengig av plattform, sier Dahr. 

Se teaser:

 

Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 26.03.2019 16.27.25 Sist oppdatert: 26.03.2019 16.27.25