Slik kunne havnen i Bagamoyo blitt seende ut, dersom det hadde kommet til en endelig avtale mellom China Merchant Holding International (CHMI) og tanzanianske myndigheter. Illustrasjon: CHMI /  Tanzania Ports Authority 

Tanzania kansellerer kinesisk havneavtale

Kinesiske investorer krevde 99-års leieavtale. – Bare gale mennesker kan godta slike betingelser, sier president John Magufuli.

Av Kizito Makoye, Dar es Salaam Sist oppdatert: 26.06.2019 08.44.40

Tanzania has skrotet planene om å bygge det som ville blitt Øst-Afrikas største havn, etter at regjeringen har røket uklar med kinesiske investorer.

President John Magufuli har gått ut med sterk kritikk av havneplanene og dens spesielle økonomiske sone etter at investorene stilte hardere betingelser.

– Bare gale mennesker kan godta de betingelsene disse investorene krever, sa Magufuli nylig i en tale til en næringslivsforsamling i Dar es Salaam.

 

Frittalende president

Etter at han kom til makten høsten 2015 har den frittalende presidenten søkt å reforhandle viktige avtaler med utenlandske investorer innen gruvedrift, naturgass, telekommunikasjon og infrastrukturprosjekter, som ledd i et nytt framstøt for bedre sikring av landets naturressurser.

Presidenten har tidligere sagt at han vil beskytte landet mot supermaktenes økonomiske klappjakt, og har erklært at hans regjering bare vil inngå avtaler med utenlandske investorer i en vinn-vinnsituasjon.

Havneprosjektet som skulle bli bygd av Kinas største havneoperatør, China Merchant Holdings International (CMHI), kunne ha gjort det østafrikanske landet til et regionalt økonomisk knutepunkt, og gitt grunnlag for en rekke infrastrukturprosjekter på kontinentet.

Kina er blitt Afrikas største handelspartner, og landets økonomiske innflytelse sprer seg over hele kontinentet. Hundrevis av kinesiske investorer strømmer til, lokket av kontinentets vekstutsikter.

Fra jernbaneprosjekter i Kenya til energiutvinning i Tanzania og flyplasser i Zambia; Kinas innflytelse og økonomiske slagkraft er svært merkbar over hele kontinentet.

 

Fastlåste forhandlinger

Avtalen om Bagamoyo-havna ble undertegnet i 2013 av daværende president Jakaya Kikwete under et besøk av Kinas president Xi Jinping til Tanzania. En grunnsteins-seremoni for prosjektet ble hold høsten 2015.

Gigantprosjektet til 10 milliarder dollar skulle etter planen bygges ved Mbegani-elva i Bagamoyo, 75 kilometer fra Tanzanias kommersielle hovedstad, Dar es Salaam. Forberedelsene begynte i 2013, med flytting av lokale innbyggere.

Men etter flere års fastlåste forhandlinger med investorene, nektet president Magufuli til slutt å godkjenne avtalen. Han mente investorene stilte latterlig harde vilkår, som ville tilsvare å selge landet til Kina.

Ifølge Magufuli stilte investorene krav om at det ikke skulle bli bygget noen andre havner langs Tanzanias kystlinje.

Han la til at investorene forlangte en 99 års leieavtale, og at regjeringen ikke skulle stille spørsmål ved noen av investeringene på det tildelte området.

– De ønsker å bruke området som om det var deres eget, men vil ha kompensasjon fra oss for borearbeider i forbindelse med utbyggingen, sa han, og la til at investorene vil hindre regjeringen fra å kreve inn skatter og avgifter fra havna.

 

Sjokkbølger i Beijing

Den havarerte avtalen bidrar til den økende kritikken av hvordan kinesiske investorer opererer i Afrika. I oktober i fjor kansellerte Sierra Leone planer om å bygge en kinesisk-finansiert flyplass utenfor hovedstaden Freetown.

Det sendte sjokkbølger gjennom Beijings største finansinstitusjoner.

China Merchants skriver i en e-post til nyhetsbyrået Reuters at mange års forhandlinger med Tanzania har mislykkes i å resultere i en juridisk bindende avtale:

«Dette prosjektet er et rent kommersielt investeringsprosjekt. China Merchants Port har i sine utenlandsinvesteringer alltid fulgt prinsippene om kommersiell gjennomførbarhet og vinn-vinn-samarbeid».

Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 26.06.2019 08.44.40 Sist oppdatert: 26.06.2019 08.44.40