Beathe Øgård, tidligere SAIH-leder, deler ut kampanjeavisa Verdens Beste Nyheter under fjorårets kampanje. Foto: SAIH

Ungdom skal spre gode nyheter i 50 byer og tettsteder

Nordmenn har et helt feil bilde av utviklingen i verden. De tror at det går mye verre enn hva det i virkeligheten gjør. Fredag denne uka går 600 frivillige over hele landet sammen om å spre en informasjonsavis om globale nyheter - med positivt fortegn.

Av Ester Nordland Sist oppdatert: 26.09.2019 10.07.54

Har du hørt om den kvinnelige tradisjonelle lederen i Malawi som har annullert over 1400 barneekteskap? At bison ikke lenger er utrydningstruet? Eller om droner som frakter medisiner ut i bushen?

Sannsynligvis ikke, og det er slike nyheter kampanjen Verdens beste nyheter prøver å formidle. 

Rundt 600 frivillige i over 50 av landets byer og tettsteder deltar fredag i utdeling av en avis spekket med positive nyheter om global utvikling. Studentenes og Akademikernes Hjelpefond (SAIH) samarbeider med ungdomsorganisasjonene Spire og Changemaker om kampanjen.

I tillegg er det et bredt spekter av sivilsamfunnsorganisasjoner, næringslivsaktører, offentlige aktører og andre partnere som støtter opp om kampanjen. Blant dem er Operasjon Dagsverk, Press, Norway Cup, Bezzerwizzer og Oslo Innovation Week.

 

Tror det er verre

– ­Undersøkelser – blant annet gjort av Norad – viser at nordmenn ofte svarer feil på spørsmål om verdens utvikling, og har ikke fått med seg positive endringer innen helse, utdanning og fattigdom. De svarer faktisk mer feil enn om de hadde gjettet tilfeldig, sier Sunniva Høiskar som er talsperson for Verdens Beste Nyheter og leder i Studentene og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH).

– Kunnskapen nordmenn har om utviklingsland er såpass feil at den tilsvarer hvordan utviklingsland var for tretti – førti år siden. Mange av oss baserer vårt inntrykk av verden på hva vi lærte på skolen – for mange er det lenge siden – og det er ikke sikkert den lærdommen var oppdatert heller.  Det har skjedd avsindig mye i verden på kort tid, sier Høiskar.

 

Dansk idé

Ideen til kampanjen kom fra Danmark. Det er femte år den rulles ut i Norge.

– Vi er mange som jobber for en bedre verden. Vi vet at mye går bedre og ønsker å spre det til samfunnet generelt, sier SAIH-lederen.

Høiskar sier at de store overskriftene vies brexit, brann i Amazonas og bompenger, men realiteten er også at det skjer massive framskritt innenfor helsesektor, utdanning og fattigdomsbekjempelse. De positive sakene er vel så viktige. Men positive endringer skjer ofte ikke så brått eller oppsiktsvekkende. De er ofte langsiktige og skjer ikke over natta.

SAIH2 lite 12x8.jpgOrganisasjonene Spire, Changemaker og SAIH har gått sammen om kampanjen Verdens Beste Nyheter. Her er lederne for de tre organisasjonene; Embla Regine Mathisen i Changemaker (til v.), Hege Skarrud i Spire (nederst) og Sunniva Folgen Høiskar i SAIH. Foto: SAIH

 

Frykter apati

– Hvis du ser at Norge gir penger til bistand år etter år. Eller du selv prøver å engasjere deg enten ved å gi penger eller på annen måte, og så kommer det bare negative nyheter. Da kan det føre til apati og at man tenker «ingenting nytter».

Aksjonen går av stabelen i alle de store byene – men det varierer fra sted til sted etter hvor mange frivillige ungdom på de enkelte stedene som har tid til å bidra.

I år har kampanjen kjøpt seg til distribusjon via Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad – der avisa ligger som innstikk. De har en fast sum de setter av til dette hvert år og det varierer i hvilke aviser de kjøper plass.

Verdens beste nyheter finnes også på nett. Den oppdateres av frivillige jevnlig over hele året, men fredag er det papiravisen som skal spres.

Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 26.09.2019 10.07.54 Sist oppdatert: 26.09.2019 10.07.54