Den norske kirurgen Sven Young er initiativtaker til det nye sykehuset. Her står han foran nye operasjonssaler, som han også har tatt initiativ til. Legen fra Haukeland universitetssykehus har vært i Malawi i tilsammen ti år. Foto: Gunnar Zachrisen

Han vil bygge sykehus for Malawis hundretusener av trafikkofre

I Afrikas mest trafikkfarlige land foregår det nå en storstilt dugnad - for å gi landets mange trafikkskadde et tilbud om kirurgi. Flere norske aktører står sentralt i arbeidet, blant dem en kirurg med ti år bak seg i Malawi og en bergensfamilie som trolig har norsk rekord i Afrika-filantropi.

Av Gunnar Zachrisen, i Malawi Sist oppdatert: 09.12.2019 16.12.36

Kjerneområdet for "dugnaden" er foreløpig en byggeplass ute på et jorde i Malawis hovedstad Lilongwe. Her er arbeidere og anleggsmaskiner nå i gang med å lage grunnmuren til det som skal bli til et helt nytt sykehus. Bidrag både fra Malawi og Norge - og ikke minst norske private aktører - er med å virkeliggjøre prosjektet.

For ett år siden overvåket sentrale medlemmer av dugnadsgjengen starten på byggingen av det nye sykehuset. Grunnsteinen ble lagt ned av den norske næringslivslederen, milliardæren og filantropen Trond Mohn fra Bergen. Han delte på oppgaven med Malawis daværende helseminister.

LION-senteret er et stort steg framover i å hjelpe ulykkesofre i Malawi, fastslo helseminister Atupele Muluzi ved markeringen.

 

Sykehuset vil i første omgang få en sengekapasitet på 72 pasienter (økende til 180 i fase 2) og ha fire operasjonssaler. Det forventes ferdig i desember 2020. Totalbudsjettet for første fase er på 180 millioner kroner. Foto: LION

 

Til stede var også initiativtaker og ildsjel bak prosjektet, den norske ortopediske kirurgen Sven Young, sammen med representanter for Haukeland universitetssykehus, den daværende malawiske helseministeren og representanter for den norske ambassaden.

Nylig var de samlet igjen for å gjøre opp status og diskutere veien videre.

 

Over 100 000 skadde

– I Malawi, et land med drøyt 17 millioner innbyggere, omkommer over 5000 mennesker i trafikken hvert år. For hvert dødsfall er det mellom 20 og 50 som blir skadd. Det er de sistnevnte vi ønsker å gi et bedre tilbud, sier Young når vi møter ham på sentralsykehuset i hovedstaden.

Overlegen fra Bergen har vært i Malawi og arbeidet ved landets sentralsykehus Kamuzu Central Hospital i mer enn ti år. I løpet av denne perioden har han også vært vitne til en jevn vekst i antallet trafikkskadde. Den negative trenden forventes å øke de nærmeste årene, i takt med veksten i bilparken.

– De mange trafikkskadde representerer en stor belastning for helsevesenet, som allerede er svært fattig på ressurser. Det er mangel på kirurger, sykepleiere, utstyr, infrastruktur og kapasitet. Dessverre er det slik at unødvendig mange pasienter ender opp med amputasjoner og varige funksjonshemninger. Dette leder i neste omgang til at de ender i fattigdom og blir en byrde for familie og lokalsamfunn, sier Young.

Han poengterer samtidig at det ofte er lite som skal til for å endre dagens «grusomme tilstand» med lange pasientkøer, trange budsjetter og unødvendige lidelser.

 

– En metallplate på rett plass

– Om en trafikkskadd får en metallplate satt inn på riktig måte, så kan det bety forskjellen på et helt normalt liv kontra et liv med permanent uførhet og fattigdom. Kanskje er han også den eneste med inntekt i storfamilien. Da har det konsekvenser for mange flere enn ham selv. I det store bildet har det også konsekvenser for økonomien til hele samfunnet, sier han.

Donasjoner via Haukeland sykehus har helt siden 2007 vært viktige for å sikre leveransene til de som skal opereres ved det eksisterende sentralsykehuset i Lilongwe, for eksempel implantater. 

Haukeland har også stått helt sentralt i en mangeårig utveksling av helsepersonell, inkludert opplæring av kirurger, mellom Norge og Malawi. Tilsammen 30 kirurger er utdannet i perioden 2009-18. Samtidig har et titall norske helsearbeidere, inkludert kirurger, vært på lange arbeidsopphold i Malawi. Utdanningen av kirurger har skjedd med støtte fra den norske ambassaden i landet, Fredskorpset/Norec og Norad (gjennom NORHED-programmet). 

 

Topp moderne operasjonssaler

I 2018 ble også seks topp moderne operasjonssaler åpnet på sentralsykehuset, på Youngs initiativ og finansiert med støtte fra ambassaden via Kirkens Nødhjelp. De tidligere fire operasjonssalene fra 1977 var nedslitte og lite egnet for formålet.

Seks topp moderne operasjonssaler er etablert på Kamuzu-sykehuset. På bildet blir kirurg Øystein Tandberg fra Haukeland universitetssykehus assistert av Kumbukani Manda. Bøyd over pasienten, med ryggen til, står Bitiel Banda, en av legene som er under utdanning som ortoped. Foto: Gunnar Zachrisen

 

– Ting begynner å endre seg til det bedre. De malawiske kirurgene som er ferdigutdannet er allerede i overlegestillinger og bidrar til å lære opp nye unge kolleger. For første gang i år har også de malawiske helsemyndighetene satt av penger til å kjøpe inn utstyr som plater og skruer selv, forteller Young.

Han understreker samtidig den enorme avstanden mellom Norge og Malawi: Mens Norge har 1000 spesialister i ortopedi, har Malawi - et land med tre ganger så mange innbyggere - fem i det offentlige og to i det private.

Det anslås at over en halv million malawiere har behov for ortopedisk kirurgi.

Det nye sykehuset for ortopedi og nevrokirurgi vil bli en gren av sentralsykehuset Kamuzu, men skal drives av en uavhengig stiftelse og med egen administrasjon. Stiftelsen, som ble etablert i 2016, har navnet LION – Lilongwe Institute of Orthopaedics and Neurosurgery.

Blant annet skal det prøves ut en ny modell med private senger i det offentlige sykehuset. Tanken er at velbemidlede malawiere som er villige til å betale for mer komfort, skal være med å delfinansiere operasjonene til den store mengden av pasienter som ikke kan betale. 

 

«Bergens Beste» sponser

Byggingen av sykehuset er i hovedsak muliggjort gjennom én stor donasjon, fra næringslivslederen Trond Mohn i Bergen. Men også Mohns søster, Marit, og hans datter, Louise, organisasjonen AO Alliance i Sveits og den norske ambassaden i Malawi har bidratt med midler. 

– Hovedpoenget er å bygge opp et kompetansesenter for denne typen kirurgi. Varig kompetanseheving i mottakerlandet er, slik jeg ser det, den eneste formen for bistand som virker, sier Mohn i en kommentar til Bistandsaktuelt. 

Han understreker – på samme måte som malawiske kilder – den norske kirurgen Sven Youngs sentrale rolle i arbeidet. 

– Uten ham hadde det aldri blitt noe LION-sykehus, fastslår Mohn som i 2010 ble kåret til «Bergens Beste Bergenser».

 

Næringslivslederen Trond Mohn støtter sykehusprosjektet med over 100 millioner. Da grunnsteinen skulle legges ned, delte bergenseren på murerjobben med helseminister Atupele Muluzi. Foto: AO Alliance

 

Gir over 100 millioner kroner

Bergensfilantropen, som gjennom flere år har gitt millionbidrag til Haukelands arbeid i flere afrikanske land, blir derimot taus når vi spør ham om størrelsen på hans eget bidrag til sykehuset. Penger ser han ingen grunn til å prale av, forsikrer han. 

Etter det Bistandsaktuelt erfarer vil Trond Mohn bidra med en totalsum på over 100 millioner kroner. Den norske ambassaden, som ellers i hovedsak støtter landets primærhelsetjeneste, vil bidra med omlag 19 millioner kroner.

Malawiske myndigheter vil stå for avlønningen av helsepersonell og bidra med annen driftsstøtte. Haukeland universitetssykehus, Norec (det nye Fredskorpset) og den kristne funksjonshemmedeorganisasjonen CBM er andre samarbeidspartnere, i tillegg til hovedsponsorene.

Sykehuset vil i første omgang få en sengekapasitet på 72 pasienter (økende til 180 i fase 2) og ha fire operasjonssaler. Det forventes ferdig i desember 2020. Totalbudsjettet for første fase er på 180 millioner kroner.

 

Et svært vanlig synlig langs landeveien i Afrikas mest trafikkfarlige land. I løpet av fire timers kjøring mellom byene Lilongwe og Blantyre observerte Bistandsaktuelts journalister fem tilfeller av kollisjoner eller utforkjøringer. Foto: Ken Opprann

 

Trafikk-ofrene

  • Afrikanske land har 2 prosent av bilparken i verden, men hele 16 prosent av dødsfallene i trafikken.
  • For hver som blir drept i trafikken er det 20-50 som får skader. Cirka 30 prosent av de skadde får permanente skader i form av funksjonshemninger.
  • Malawi er Afrikas «trafikkversting». Ingen andre land har flere trafikkofre per innbygger. Totalt er det omlag 5000 dødsfall i trafikken hvert år. Rundt 30 prosent av ofrene er barn.

 

Publisert: 09.12.2019 16.12.00 Sist oppdatert: 09.12.2019 16.12.36