shagaaf@gmail.com

«DJ B» er en populær stemme på flere av Kenyas riksdekkende radiokanaler. Tegneserieheftet om han har et opplag på 500 000, Facebook-siden har én million følgere og DJ Bs mobiltelefon bombarderes med meldinger hver gang han er på lufta. Foto: Noor Khamis

Kenyas populære og mystiske «DJ B»

Han vokste opp i et av Nairobis verste slumområder. I dag har «DJ B» flere millioner følgere på sosiale medier, radio og en ­populær tegneserie. Men DJ B’s egentlige identitet er en godt bevart ­hemmelighet.

Av Nina Bull Jørgensen, i Kenya Sist oppdatert: 17.04.2019 17.29.49

– Jeg har sett unge mennesker, blant dem mine egne venner, havne i gjenger og harde kriminelle miljøer. Jeg har sett altfor mange miste grepet og dø unge, sier 31 år gamle Paul. 

Men den unge mannen fra Mathare-slummen i Nairobi valgte et annet spor enn de andre gutta i nabolaget. 

– De kom også og ville ha meg med. Jeg var en som gjorde meg bemerket, en ledertype i nabolaget – gangsterne tenkte det var lurt å alliere seg med meg. Men jeg sto imot. Sport, gateteater og den lokale menigheten ga meg retning i livet, sier han.

Teater og kreativt talent gjorde også at han for ti år siden ble involvert i organisasjonen Well Told Story og deres multimedia-plattform «Shujaaz». 21 år gammel ble Paul overtalt til å gå inn i rollen som tegneseriefiguren og radioverten «DJ B». 

Han hadde ingen idé om hvor populær han skulle komme til å bli.

ILLEGAL RADIOSTJERNE: Tegneseriehelten DJ B hacket seg på ulovlig vis inn på ulike radiostasjoner i Kenya. Men budskapet han sender ut er positivt og gir de unge i Kenya håp og ideer om hvordan de kan tjene penger og klare seg selv, på lovlig vis. 

Ikke perfekt

– De unge identifiserer seg med DJ B. Han er på mange måter en positiv rollemodell, men ikke en perfekt og feilfri superhelt, forklarer Paul til Bistandsaktuelt. 

Tegneserien handler om en gutt som har sluttet skolen og ikke aner hva han skal gjøre i livet. Han får seg ingen jobb og har ikke råd til universitetet. Han er rastløs og frustrert. Men en dag får han en idé: 

Han bruker sin kreativitet og tekniske sans til å hacke seg inn på ulike radiostasjoner, der han spiller kul musikk og sender ut sine budskap til ungdom i Kenya. Og han begynner altså å kalle seg «DJ B».

Den gate-smarte tegneseriehelten klarer etter hvert – på lovlig vis – å skaffe seg inntektskilder og et spennende liv. Et par av vennene til DJ B er småkriminelle og tar stadig feil valg. DJ B prøver å hjelpe dem.

– Livet til DJ B likner mye på mitt eget liv. Det bidrar nok til å gi karakteren troverdighet, sier Paul.

 

«Storebror»

Gjennom radio, sosiale medier og tegneserien Shujaaz når DJ B i dag ut til flere millioner ungdommer i landet. Tegneserieheftet har et opplag på 500 000, mens Facebook-siden har én million følgere.  Og Paul/DJ Bs mobiltelefon bombarderes med meldinger hver gang han er på lufta.

De unge spør om råd, kommenterer, diskuterer og deler sine historier.

– Mange unge drømmer om frihet og selvstendighet. De vil klare seg selv. Samtidig tror jeg alle trenger en hånd å holde i, en «storebror» som forstår dem – ikke en mor, far eller tante som kommer med pekefingeren og forteller deg at «alt du gjør er galt», sier 31-åringen fra Mathare.

– For mange er DJ B blitt nettopp den «storebroren». DJ B når ut til ungdom på deres egne premisser. Han tar opp temaer som angår de unge, og han er i dialog med de unge på et språk de forstår.

shagaaf@gmail.com

MATHARE-SLUMMEN: 31 år gamle Paul er tilbake på hjemlige trakter. Akkurat som "DJ B" har han venner fra alle sosiale lag av befolkningen, blant dem både kriminelle og prostituerte. Foto: Noor Khamis

Kriminelle, al-Shabaab og politikere

Gjengene fra Mathare-slummen er blant de mest beryktede i landet, med sine macheter og skarpe skudd. De raner, voldtar og dreper. De «regjerer» i lovløse områder, inngår allianser med korrupte politimenn, og krever penger fra butikkeiere og husstander for å «beskytte dem».

Men det er ikke bare kriminelle bander som lokker til seg rotløse unge kenyanere, understreker Paul. 

– Det kommer også folk utenfra og snakker om religion, om hvordan verden er urettferdig, og at du kan få et bedre liv et annet sted. Mange blir lurt med til Somalia i håp om jobb, raske penger og en større mening. I stedet ender de opp med å krige en blodig krig de ikke forstår. Mange kommer aldri hjem.

Al-Shabaab og kriminelle bander opererer i det samme «markedet» av sårbare unge menn og kvinner. Og det gjør også politikerne i landet, hevder mannen bak tegneseriehelten DJ B.

– Også politikerne tenker: «Dette er sårbare unge mennesker vi kan utnytte». Du ser det spesielt når det er valgkamp. Politikerne tilbyr noen små slanter og oppfordrer til opprør, vold og sabotasje, sier han.

– Våre såkalte ledere gjør akkurat det samme som Al Shabaab og de kriminelle gjengene. De lyver, frister med raske penger og får de unge til å gjøre de skitne jobbene.

Den rådende holdningen er at «livet er kort uansett», forteller 31-åringen videre.

– De unge er risikovillige og tenker «det er bedre å ha det gøy i dag og dø i morgen, enn å streve og lide i lang tid».

Det er slike holdninger Paul, alias «DJ B», og hans kollegaer i Well Told Story og Shujaaz ønsker å endre. 

 

Alternative veivalg

– De unge må få vite at de ikke er alene; at mange har det akkurat om dem, og at de ikke bør ta skjebnesvangre avgjørelser når de er som mest frustrerte og desperate, sier han.

DJ B og Shujaaz presenterer alternativer til gjengkriminalitet, voldelig ekstremisme og andre destruktive veivalg. De kommer med kreative forslag til lovlydige måter å tjene penger på, og forsøker å skape håp blant de unge.

– Vårt hovedbudskap er: «Vær tålmodig!» I stedet for å la seg lokke av raske penger og løfter om snarlig lykke, oppfordrer vi de unge til å starte i det små og bygge seg opp skritt for skritt, sier Paul.

Etternavnet kan dessverre ikke avsløres her, selv om Bistandsaktuelts reporter nå er blant de få innvidde som VET hvem «DJ B» egentlig er. Ikke en gang moren eller vennene vet det. 

– Først ville vi ikke si hvem DJ B var, fordi han gjorde noe som ikke var helt lovlig – nemlig å hacke seg inn på ulike radiostasjoner. Etter hvert har mystikken rundt han blitt et varemerke, sier stemmen bak den populære tegneseriefiguren.

– Dessuten syns jeg selv det er veldig greit å ikke bli gjenkjent på gata, legger han til.

shagaaf@gmail.com

HEMMELIG IDENTITET: Ikke en gang moren til Paul vet at det er han som er mannen bak den populære tegneseriehelten DJ B. Foto: Noor Khamis

I stedet for å la seg lokke av raske penger og løfter om snarlig lykke, oppfordrer vi de unge til å starte i det små og bygge seg opp skritt for skritt

"DJ B"

POPULÆR TEGNESERIE: DJ B er hovedpersonen i tegneserieheftet "Shujaaz". 

DJ B og Shujaaz når ut til 7 av 10 unge kenyanere

Shujaaz er en multimedia-plattform med mål å bidra til bedre livskvalitet for unge i Øst-Afrika. Ble lansert i Kenya i februar 2010 og er skrevet og presentert i "sheng", kenyansk slang hyppig brukt av de unge i landet.

Shujaaz (som betyr "helter" på Sheng) består av gratis månedlige tegneserier distribuert nasjonalt, daglige FM-radioprogrammer, nasjonale tv-programmer, sosiale medier, SMS og internettinnhold.

Den sentrale karakteren bak alle Shujaaz-mediene er en anonym piratradio-vert, DJ B. DJ B bruker de ulike mediene til å dele positive budskap og gode ideer, samtidig som de unge selv er aktive i kommunikasjonen og deler egne tanker og opplevelser.  

Fire år etter at Shujaaz ble lansert nådde initiativet ut til 69% av alle unge kenyerne i alderen 15-24 år, ifølge en uavhengig nasjonal undersøkelse. 

Shujaaz har mottatt to internasjonale Emmy-priser i 2012 og 2014 for sin innovative flerkanalige tilnærming til fortelling og publikumsengasjement. Shujaaz mottok også One World Media Awards i 2011.

En frittstående utgave av Shujaaz ble lansert i Tanzania i februar 2015.

Shujaaz produseres i Nairobi og Dar Es Salaam av Well Told Story, en medieforsknings- og produksjonsorganisasjon. Prosjektet støttes blant annet av DFID, USAID og det kenyanske teleselskapet Safaricom.

KREATIV PRODUKSJON: Well Told Story har mer enn tretti ansatte på sitt hovedkontor i Nairobi. De samler inn og skriver historier, tegner tegneserien Shujaaz, produserer innhold på radio, internett og sosiale medier, arrangerer sosiale eventer, driver med ressursmobilisering – og de er alltid parate til å svare på henvendelser fra ungdommer. Paul Ekuru (i midten) er Executive Producer. Foto: Nina Bull Jørgensen

Bruker «fortellingens kraft» for å endre holdninger og atferd

– Vårt mål er å skape både økonomiske og sosiale verdier for ungdommer i Øst-Afrika, sier Paul Ekuru, Executive Producer i Well Told Storyog en av initiativtakerne til «Shujaaz».Og nøkkelen til deres suksess er god gammeldags historiefortelling, mener han.

– Vi samler inn autentiske historier fra unge kenyaneres hverdag, som vi deretter gir tilbake via tegneserier, radioprogrammer og digitale medier, forklarer Ekuru. 

Ti år etter oppstarten når Shujaaz i dag ut til mer enn fire millioner unge i Kenya, ifølge Well Told Storys egne tall.

– De unge ser seg selv i historiene. Og tegneseriefigurene snakker og høres ut som dem selv. Det er mye av nøkkelen til suksessen for Shujaaz og DJ B, sier produsenten.

Shujaaz bruker "fortellingens kraft" til å komme inn i ungdommenes rom, forklarer han.

– Med utgangspunkt i de mange historiene drar vi gang samtaler mellom de unge. Målet er å få de unge til selv å stille spørsmål rundt ting de opplever og tror på. Og disse «kollektive samtalene» fører til slutt til nye perspektiver og holdningsendring blant de unge, sier Ekuru videre.

Forebygger kriminalitet og tenåringsgraviditeter

Hvordan skaffe seg en inntekt på lovlig vis, hvordan skaffe seg jobb eller starte en egen lliten bedrift er blant hovedanliggende for Shujaaz, nettopp fordi ledighet er «roten til alt ondt», forklarer Paul Ekuru.

– Vi jobber spesielt for å forebygge gjengkriminalitet og voldelig ekstremisme. I tillegg prøver vi å skape bevissthet rundt ungdommers seksuelle og reproduktive rettigheter – spesielt for å forebygge tenåringsgraviditeter, sier han.

– Altfor mange unge jenter i Kenya slutter skolen og havner i en vanskelig livssituasjon på grunn av at de blir gravide altfor unge, tilføyer han.


Løfter fram unge stemmer

I tillegg til å engasjere de unge via radio, tegneserier og sosiale medier arrangerer Shujaaz sosiale happenings over hele landet.

– Vi gir de unge en «Shujaaz-opplevelse»; en god fest som samtidig inneholder spill, lek og aktiviteter som bidrar til at de unge lærer noe, tar med seg noen nye tanker og begynner å snakke seg imellom, forteller Ekuru. 

Det er de unges egne samtaler som er det viktigste elementet i deres «teori om forandring», understreker han.

– Og ikke minst er det viktig å gi de unge en stemme, sørge for at de blir hørt. Derfor arrangerer vi også møter mellom ungdommer og lokale ledere, slik at de kan være med å påvirke samfunnet de lever i, avslutter produsenten i Well Told Story/Shujaaz.


Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 17.04.2019 17.29.49 Sist oppdatert: 17.04.2019 17.29.49