I filmen Sheikh Jackson møter vi den unge egyptiske imamen Khaled som sørger over kongen av pop, Michael Jacksons, død.  Alle bilder: Arabiske Filmdager

Filmdager med pop-glad imam, krigere og feminister

På Arabiske filmdager møter vi en imam som elsker pop-ikonet Michael Jackson, en feministisk sharia-dommer, en syrisk flyktning som skjuler at han er homse og en fredselskende palestinsk kirurg som finner ut at kona kan være selvmordsbomber.

Av Ester Nordland Sist oppdatert: 10.04.2018 12.05.51

Arabiske filmdager, 19. til 22. april, viser revolusjon og opprør. Men du får også innblikk i andre sider av en region vi gjerne forbinder med krig og elendighet. Arrangørene har funnet fram til et bredt spekter av interessante og fargerike filmer som ikke når et norsk publikum gjennom vanlig kinodistribusjon.

Du får oppleve spillefilmer om kjærlighetens kår i Marokko, palestinernes skjebne i og utenfor Israel og om kjønnsroller i Tunisia. Og flere dokumentare. For eksempel om en opprørsk 14-årig jente på barrikadene i Egypt, historien bak Oslo-avtalen og en dokumentar om Aleppos fall.

Årets program er fullt av filmer som har blitt vist på store internasjonale festivaler og høstet ros fra internasjonale filmkritikere. Åpningsfilmen, Fornærmelsen, ble nominert til Oscar for beste fremmedspråklige film og hovedrolleinnehaveren vant pris for beste skuespiller i Venezia.

Regissøren, Ziad Doueiri, er en av de mest anerkjente regissørene fra den arabiske verden. Han startet karrieren i USA, som kamera-assistent på filmene til Quentin Tarantino. Han er en kontroversiell filmskaper som utfordrer publikum til å se kjente problemer i et nytt lys. Regissør, Ziad Doueiri, gjester selv Arabiske filmdager.

 

Fornærmelsen

Han nyeste film, Fornærmelsen, er åpningsfilm på Arabiske filmdager. Filmen tar opp det betente forholdet mellom kristne libanesere og palestinske flyktninger. Utgangspunktet for fortellingen er en krangel mellom Yasser, en palestinsk håndverker som prøver å fikse rørene i et nabolag i Beirut, og Tony, en kristen beboer i nabolaget. Det ender med at Tony roper etter Yasser at: «Sharon skulle ryddet dere ut alle sammen når han hadde sjansen». Fornærmelsen er en oppslukende film som viser sprengkraften i små ord, og hvordan ett utsagn kan blåse liv i en ti år gammel konflikt, uten å hverken glorifisere eller demonisere noen av partene. Da filmen ble vist på Carthage filmfestival var det både fulle saler og demonstrasjoner utenfor. Selv om Doueiri kan være litt skarp i kantene er han kjent for å stille vanskelige spørsmål og utfordre publikums vante tankemønstre.

 

The Attack

Med The Attack ble Doueiri kritisert både for å være pro Israel og pro-palestinsk på samme tid, og filmen ble sensurert i de fleste arabiske land. Den handler om en anerkjent palestinsk kirurg med israelsk statsborgerskap. Første gang vi møter Amin mottar han en prestisjetung utmerkelse for arbeidet sitt, og talen han holder handler om at det er viktig for jøder og arabere å ikke hate hverandre, men leve sammen. Under seremonien forsøker kona, Siham, å ringe ham. Dagen etter rystes Tel Aviv av et selvmordsangrep. Amin jobber på spreng for å redde så mange liv som mulig. Midt i det intense arbeidet med å redde ofre, opplever han det uforståelige: Hans egen kone er mistenkt for å ha utført angrepet.

 

 

Wajib

En annen film som er verdt å se handler også om palestinerne.

Hvordan går det når du må tilbake til hjemstedet du både elsker og hater, og må være vitne til hvordan din egen far kryper for makthaverne? Den palestinske arkitekten Shadi, som bor og jobber i Italia, kommer hjem til hjembyen Nazareth for å hjelpe til da søsteren skal gifte seg. Motvillig blir han med sin far for å besørge at alle bryllupsinvitasjonene leveres personlig til hver av de inviterte, slik det skal gjøres ifølge tradisjonen. Dermed må han forholde seg til alt han misliker med stedet han flyttet fra: Det vanskelige forholdet til faren, de konservative holdningene i nabolaget og den israelske undertrykkingen av Palestina.

Filmen Wajib er et solid familiedrama om palestinere i dagens Israel portrettert av regissør AnneMarie Jacir. Denne filmen er jordnær og lavmælt både i billedspråk og dialog. Hovedrolleinnehaverne Mohammad og Saleh Bakri er far og sønn også i virkeligheten.

 

The Beauty and the Dogs

I sitt internasjonale gjennombrudd, The Beauty and the Dogs, utfordrer regissør Kaouther Ben Hania, patriarkalske krefter i det tunisiske samfunnet. På en fest får 21 år gamle Mariam hull i kjolen og må låne en venninnes mer utfordrende antrekk. I diskotekets mørke møter hun Youssef, som tar henne med på en tur på stranden. Det ender med at Mariam blir voldtatt av to politimenn.  Mariam og den unge mannen må kjempe en nærmest surrealistisk kamp for rettferdighet på politistasjonen, en helseklinikk og på et offentlig sykehus. Dermed opplever de å bli kasteballer i et system, der flest mulig forsøker å beskytte seg selv.

 

Amal

Med dokumentarfilmen Amal, ønsket regissør Mohamed Siam å lage en film om ungdom, sinne og forandring. Etter å ha fulgt en gruppe ungdommer i Kairo falt valget på den 14 år gamle jenta Amal. Resultatet har blitt en oppvekstskildring, som begynner med den arabiske våren i 2011 og 14-åringens opplevelse av protestene på Tahrir-plassen i Egypt. Amal blir oppfordret av medprotestanter til å bli hjemme fordi hun er jente, men hun nekter å la seg kue. Siam fanger på kamera hvordan hun i fullt raseri kaster seg ut i den gryende revolusjonen. Hun skriker en politimann opp i ansiktet, før hun senere brutalt dras bortover gaten etter håret. Fra barrikadene på Tahrir-plassen og revolusjon følger filmen landets utvikling de neste fem årene sett igjennom øynene på Amal. Amal har blitt et virkningsfullt symbol på en hel generasjon som forsøker å finne sin plass i krysningen mellom drømmene om forandring fra den arabiske våren, og den harde realiteten. 

 

The Oslo Diaries

Dokumentaren om Oslo-avtalen tar for seg hva avtalen handlet om og hvordan den ble til. Filmen drives frem både av samtaler med deltagere i prosessen, arkivfoto, utdrag fra dagbøker og brev, men også iscenesettelser av møtene i Oslo. Regissøren tar tak i partenes gjensidige og dyptliggende skepsis til hverandre og beskriver håpet samtalene vekket. The Oslo Diaries gir en realistisk fremstilling av en fredsprosess det har blitt skrevet mange bøker om.

 

Sheik Jackson

I filmen Sheikh Jackson møter vi den unge egyptiske imamen Khaled som sørger over kongen av pop, Michael Jacksons, død. I filmen møter vi Khaled som tenåring, da han stifter bekjentskap med Michael Jacksons musikk. Kontrasten er stor mellom det liberale samfunnet han vokser opp i, og det strengt religiøse livet han lever i dag. Hva skjedde? Regissør Amr Salama lar historien veksle mellom fortid og nåtid, og resultatet er en spennende karakterstudie av en mann som sliter i møte med forventninger om mannsrollen og maskulinitet i det egyptiske samfunnet.

 

Mr Gay Syria

24-år gamle Hussain er syrisk flyktning i Istanbul og lever et dobbeltliv. Han er gift og har en liten datter, men han har en stor hemmelighet: Han er homofil. Denne hemmeligheten vokter han med sitt liv ovenfor familien, men blant vennene sine i byen kan han være seg selv. Han er bare en av mange skeive syrere som forsøker å leve sine liv, mens de venter på en sjanse til å dra til Europa. En dag møter han LHBTI-aktivisten Mahmoud som ønsker å arrangere Mr Gay Syria – for å sette situasjonen til syriske skeive på kartet. I et hav av dokumentarer om tragiske skjebner er dette en forfriskende historie. For selv om livet er tøft for guttene vi blir kjent med, er de også fulle av latter, kjærlighet og drømmer om et bedre liv.

 

The Nile Hilton Incident

Vi befinner oss på politistasjonen Kasr el Nil like før den egyptiske revolusjonen. Her jobber detektiven Noredin (Spilt av Fares Fares). Både han og kollegaene er del av et gjennomkorrupt system der de daglig tar imot bestikkelser. Men drapet på en kjent sangerinne forandrer politimannen. Ved første øyekast ser drapet ut til å ha blitt begått i affekt. Men etterforskningen leder mot den mektige eliten i landet. Problemene hoper seg opp, da Noredin begynner å stille flere spørsmål enn han kanskje burde. The Nile Hilton Incident har fått svært gode kritikker på filmfestivaler verden over. Den vant juryens pris på fjorårets Sundance-festival og en rekke priser under Guldbagge-gallaen i Sverige tidligere i år. Dette er en stilsikker politi-thriller med tydelige elementer av film noir.

 

Of Fathers and Sons

I Of Fathers and Sons møter vi en av de mange islamistiske opprørsgruppene som kjemper i Syria. Regissør Talal Derki følger opp den prisbelønte Return to Homs, som ble vist på Arabiske filmdager i 2014, med dette rørende portrettet av en jihadistisk familie. Familien tilhører Nusra-fronten, en al-Qaida-alliert opprørsgruppe, som kjemper mot både IS og Assad. Filmen viser hvordan barna i familien forvandler seg fra lekne unger til soldater av samme overbevisning som resten av familien. Of Fathers and Sons gir ikke et storpolitisk bilde av hvor krigen i Syria er på vei, men fokuserer heller på hvordan krigen ser ut på bakkeplan for noen få personer.

 

The Judge

Hvordan kan man være den arabiske verdens første kvinnelige shariadommer – og feminist? Da palestinske Kholoud Al-Faqih proklamerte at hun ville bli dommer, tok de fleste det som et useriøst utsagn. Og mange nektet å tro det, da hun et par år senere satt i dommerstolen som Midtøstens første kvinnelige shariadommer. Men Al-Faqih er selvutnevnt feminist. Hun arbeider for å styrke kvinner rettigheter og nekter å se dommeryrket og eget kvinnesyn som motsetningsfylt. Erika Cohns dokumentar tar oss med inn i et patriarkalsk samfunn, der dommeren Al-Faqihs arbeid daglig påvirker enkeltindividers skjebne.

 

What comes around

Like ved siden av jernbanen, i en av de alle fattigste områdene i Egypts hovedstad Kairo, ligger bydelen Rod El Farag. Her møter vi Um Ghareeb og en rekke andre beboere, som har opprettet et levesett basert på delingsøkonomi. Hver uke legger alle litt av egne inntekter i en pott. Så holdes det fellesmøte, der de avgjør kollektivt hvem som skal få tilskudd fra potten. I filmen får vi en dypere forståelse av dagliglivet i dette miniatyrsamfunnet til de som har aller minst. Regissør Reem Saleh har brukt seks år på filmen.

 

Occupied Palestine

Occupied Palestine er et unikt portrett av den israelske okkupasjonen av Palestina og den palestinske motstanden. Filmen er regissert av David Koff så tidlig som i 1981. Filmen blir hyllet av både filmvitere og Palestina-eksperter som et av de mest informerte portrettene av den israelske okkupasjonens oppbygging. Filmen gir et spennende innblikk i en periode av okkupasjonen, som har fått lite oppmerksomhet. Selv den verdensberømte palestinske historikeren Edward Saïd, skal ha uttrykt forbauselse over graden av palestinsk motstand som kommer fram i filmen, hele syv år før den første intifadaen. Det var først da verden for alvor fikk øynene opp for konflikten. Koff kombinerer intervjuer med bemerkelsesverdige historiske filmklipp. Da filmen hadde premiere i San Fransisco i 1981 ble det ringt inn en bombetrussel, kinoen måtte evakueres. Bombetrusselen førte til at svært få kinoer turte å sette opp filmen.



For åttende gang

Arabiske filmdager arrangeres for åttende gang i Oslo. Programsjef Kristian Takvam Kindt forteller at festivalen ble arrangert første gang i 2010, få uker før den arabiske våren. Da viste festivalen ti filmer og hadde rundt tusen besøkende. Nå vises det mer enn dobbelt så mange filmer og festivalen har nesten 5000 publikummere.
– Optimismen fra den arabiske våren er forsvunnet. En av verdens største humanitære katastrofer utspiller seg i Jemen, Egypt bli et stadig verre diktatur og regionen er preget av mange urovekkende tegn, sier Kristian Takvam Kindt. - Men utrolig nok er filmproduksjonen inne i en gullalder. Det produseres stadig flere kvalitetsfilmer, som viser et alternativt bilde av regionen.
Takvam Kindt sier at mange filmfestivaler er preget av nisjefilmer. Men Arabiske filmdager vil vise filmer det generelle publikummet bør se. - Vi vil vise at arabisk film er god film, uavhengig om man er interessert i Midtøsten eller ikke.
Han trekker fram filmen, Fornærmelsen, som en film man bør se. Filmen gir innblikk i regionen, men har også en drivende god universell historie.
Årets arabiske filmdager har spesielt fokus på Palestina og på Syria. Dessuten er det flere av filmene som kommenterer kvinners stilling i den arabiske verden.
Arabiske filmdager er mer enn bare film, og publikum får anledning til å oppleve flere spennende samtaler om Israel og Palestina-konflikten, sensur og selvsensur i arabiske land, statusen i Syria, om det å være homofil og flyktning og islamsk feminisme.

Publisert: 10.04.2018 12.05.50 Sist oppdatert: 10.04.2018 12.05.51

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes. Vi aksepterer heller ikke innlegg med lenker til andre sider.