Rusty Radiator 2017: Juryen reagerer spesielt på at den britiske organisasjonen Comic Relief gjennom sin reklamefilm tar i bruk «den hvite heltestemmen».

Radi-Aid Awards 2017: «Fattigdomsturisme»

Reklamefilmen «Ed Sheeran møter en liten gutt som bor på gata» fra den britiske organisasjonen Comic Relief er stemt frem til årets verste innsamlingsvideo.

Av Espen Røst Sist oppdatert: 08.12.2017 09.47.55

En reklamefilm med musiker Ed Sheeran i hovedrollen fikk Rusty Radiator-prisen under Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefonds (SAIH) årlige prisutdeling torsdag kveld. Det betyr at filmen stakk av med tittelen «årets verste» innsamlingsvideo i en kåring der de nominerte er plukket ut av en jury, mens vinnerne bestemmes gjennom en åpen nett-avstemning.

 

– Den hvite helten

Gjennom Radi-Aid Awards og Rusty Radiator-prisen kåres «årets mest skadelige og stereotypiske innsamlingsvideo», heter det i en pressemelding fra SAIH. I år gikk den lite ærerike utmerkelsen til den britiske organisasjonen Comic Relief og deres film om popartistens møte med barn som bor på gata i Liberia.

Juryen var ikke spesielt imponert av budskapet fra organisasjonen som bruker komikk i sitt arbeid for å utjevne forskjeller: «Dette er en video om Ed Sheeran. Bokstavelig talt fattigdomsturisme», heter det i nominasjons-begrunnelsen.

«Vinneren» ble tett etterfulgt av to filmer fra Disaster Emergency Committee (DEC), et nettverk av 13 britiske bistandsorganisasjoner. De tre britiske finalistene har alle fått omtale i britiske medier som følge av nominasjonene, og juryen reagerte blant annet på at alle tre tar i bruk «den hvite heltestemmen».

  • Se de nominerte filmene her.

Bistandsaktuelt har forsøkt å få en kommentar til årets Rusty Radiator, men Comic Relief har ikke besvart våre gjentatte henvendelser. Direktør Liz Warner har deriomot svart på kritikken fra SAIH i en uttalelse til avisa The Guardian.

«Dette vil stå som en kontinuerlig påminnelse om at vi må være så relevante som mulig framover, og gi en stemme til menneskene som rammes av sakene vi bryr oss om», sa hun i en uttalelse etter at videoen ble nominert til årets Rusty Radiator.

 

– Effektiv illustrasjon

– Det er et godt tegn at nominasjonene har vakt oppsikt, og at aktørene selv sier de vil ta med kritikken i sitt videre arbeid. Det er nettopp dette vi ønsker å oppnå med prisutdelingen, sier SAIH-leder Beathe Øgård.

I den gjeveste kategorien, Golden Radiator, fikk filmen «Batman» signert organisasjonen War Child fra Nederland flest stemmer. Denne prisen kårer ifølge SAIH årets mest nyanserte, inspirerende og løsningsorienterte innsamlingsfilm.

«En svært virkningsfull video, som viser et barn som et barn. Effektiv illustrasjon på humanitær krise», sier juryen blant annet om vinneren.

– Vi er veldig glade for prisen. Batman er jo en stor helt for mange, men det var gutten «Kadar», faren og vennene hans som virkelig skapte magien i filmen, sa War Childs markedsdirektør Veronique Hoogendoorn under prisutdelingen.

Publisert: 08.12.2017 09.47.55 Sist oppdatert: 08.12.2017 09.47.55

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes. Vi aksepterer heller ikke innlegg med lenker til andre sider.