Telenor-sjef Sigve Brekke mener at utviklingslandene kommer best ut når business og bistand gjør en felles innsats i å investere i innovative teknologiske løsninger. Foto: Johanne Hovland

Telenor-sjef Sigve Brekke: – Felles løft gir best resultat

– Vi er helt avhengige av bistandsorganisasjonene når vi skal begynne med business i et utviklingsland. Sammen gjør vi hverandre gode, sier Sigve Brekke.

Av Johanne Hovland, i Arendal Sist oppdatert: 14.08.2018 09.07.08

Brekke viser til at Asia i dag er et av Telenors viktigste markeder. Når hundrevis av millioner skal løftes ut av fattigdom, ønsker selskapet å være med som en sentral aktør i utviklingen.

De siste årene har Myanmar vært et av satsingslandene.

– Det er spennende å se hvordan en rivende teknologisk utvikling kan bidra til å heve livene til vanlige folk nesten over natta, sier Sigve Brekke til Bistandsaktuelt.

Vi møter ham under ett av arrangementene under Arendalsuka der Utenriksdepartementet nettopp har lansert sin digitale strategi for utvikling.

 

Fra 6 til 70 prosent på fire år

Da Telenor begynte investeringene der for fire år siden, hadde bare 6 prosent av landets befolkning tilgang på telekommunikasjon. Nå har veksten eksplodert. I dag eier nærmere 70 prosent av befolkningen en mobiltelefon.

– De slipper heldigvis å gå gjennom den lange prosessen vi måtte gjennom før vi fikk mobiltelefon her hjemme. Her får alle tilgang raskt, og utviklingen er ekstremt eksplosiv, sier han.

I dag er Telenor blant de få gjenværende vestlige teleselskapene som opererer i Sørøst-Asia. Flere andre har droppet ut på grunn av vanskelig myndighetssamarbeid og utfordrende infrastruktur.

Brekke sier at selskapet er fullstendig avhengig av myndighetenes velsignelse for å få operere i de ulike landene. I dag synes han dette er den største utfordringen med å investere i teknologi i utviklingsland, i tillegg til at infrastruktur og nettopp manglende teknologi gjør prosessene langdryge.

– Vi kommer ingen vei hvis myndighetene ikke vil ha oss der. Myndighetene må henge på lasset og forstå hva den teknologiske utviklingen betyr for folk og samfunnet som helhet, sier Brekke.

 

Business og bistand sammen

Han understreker at de beste utviklingsløsningene vil skje når business og bistand gjøre en felles innsats i å investere i innovasjon. 

– Bistandsorganisasjonene og utenriksdepartementet sitter ofte på lokal kunnskap som er nyttig for norsk næringsliv. Her kan vi spille hverandre gode for å få til et godt samarbeid, sier han.

 

Vil si nei til misbruk av data

– Hva slags ansvar har dere for at myndigheter i autoritære regimer ikke misbruker data fra telekommunikasjonen til å overvåke sivilbefolkning?.

Vi vil ikke involvere oss i et land der myndighetene krever denne type kontroll, sier Brekke.

Han understreker at Telenor med sine nett enkelt kan avdekke dersom myndighetene forsøker å drive slik virksomhet.

– Det ville vi merke med én gang, så det ville det ikke vært mulighet til. Vi vil vite hva teknologien vår brukes til og blir ikke med på avtaler dersom det foreligger mistanke om mistenkelig myndighetsaktivitet på våre nett. Som et stort selskap har vi et ansvar for å gjøre viktige og riktige investeringer, sier Brekke.

Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 14.08.2018 09.07.08 Sist oppdatert: 14.08.2018 09.07.08