Det populære tanzanianske bandet Ze Spirits blander moderne hiphop og tradisjonelle instrumenter. Her holder de konsert i Dar es Salaam. Foto: Myriam Meloni.

Tradisjonsrike toner får et nytt liv

I kolonitida brukte lokale ledere trommer og dans for å oppildne til motstand mot makthaverne. I dag oppildner Tanzanias tradisjonsmusikere til kamp for å beholde gammel og ærverdig musikk – i møtet med vestlig påvirkning.

Av Monika Rebala, i Tanzania Sist oppdatert: 29.07.2017 10:20:02

I Tanzania spilles det musikk over alt: I folkerike og fargerike gater, i dala dala–minibusser, på gatekjøkken som serverer grillede maiskolber og ristede pistasjnøtter. Tanzanianere, fra ulike folkegrupper, liker dans. I dette landet, med 50 millioner innbyggere, er det mer enn 120 av dem. Og alle har sine egne tradisjonelle instrumenter, melodier og sanger.

Det kosmopolitiske Dar es Salaam, ved bredden av Indiahavet, byr på det meste innen lokal tradisjonsmusikk. Fra melodier spilt på ilimba, et instrument fra Gogo-folket i det sentrale Tanzania, til taarab-musikk, eller sunget poesi, som er populær i Zanzibar.

Men denne rikdommen av tradisjonelle musikkformer blir i økende grad utfordret og kan stå i fare for å forsvinne, frykter eldre musikere. Den yngre generasjonen foretrekker nemlig bongo flava, en lokal versjon av hip hop. Og de unge lokale stjernene blir mer og mer påvirket av sine amerikanske idoler. De imiterer deres musikk, gester og klesstil. De eldre musikerne frykter at det om få tiår ikke vil være tanzanianere igjen som kan spille på de tradisjonelle instrumentene, langt mindre lage dem.

 

Mot vestlig påvirkning

På samme måte som folkemusikken i sin tid ble brukt i motstanden mot kolonimakten, gjør musikere i dag motstand mot den voksende vestlige påvirkningen, for å redde Tanzanias rike musikktradisjon fra å forsvinne.

Warema Chacha er en kjent utøver på instrumentet litungu. Det lyreliknende instrumentet brukes av kuryafolket nordvest i Tanzania. Når han nå begynner å bli gammel, er 72-årige Chacha sterkt opptatt av å bringe videre sin kunnskap og kjærlighet til denne musikken til yngre generasjoner.

– Jeg sier ofte til unge mennesker at det er viktig å verdsette din egen kultur, for på den måten kjenner du også deg selv bedre. Du blir ikke kjent med din egen kultur av å spille bongo flava, sier han, der han sitter foran huset sitt i Bagamoyo, 60 kilometer fra Dar es Salaam.

– Når du ikke setter pris på dine egne ting, kan de ofte forsvinne. Hvis noen vil komme til meg, skal jeg lære dem å spille på instrumentet. Jeg kan til og med lage det til dem, helt gratis, sier han, og viser fram en selvlaget litungu.

 

Afrikanske trommer

Warema Chacha har allerede tatt en alvorsprat med barnebarnet Ally, som spiller afrikanske trommer i det populære bandet Ze Spirits. Chacha har oppmuntret ham til også å lære seg å spille litungu.

Vi treffer 21 år gamle Sajaly Sharif, som spiller i samme band som Ally.

– Litunguen er ikke særlig utbredt. Vi er de eneste som kan hindre at den forsvinner, takket være Chacha, som vet alt om dette instrumentet, sier Sharif.

Gruppa hans spiller afro-fusion, en blanding av tradisjonell og moderne musikk. Og de vil nå prøve å introdusere litungu for et større publikum.

– Dette kan også være en bra strategi for å markedsføre oss selv. Som de fleste andre band bruker vi gitarer. Men om du drar til Europa eller USA, finner du gitarister som spiller bedre. På litungu derimot, kan vi være konger. Og takket være det kan folk også bli mer interessert i musikken vår, legger han til.

Warema Chacha innprenter i de unge musikerne at musikk ikke bare er underholdning.

– Det viktigste er musikkens budskap og dens oppdragende rolle, mener han. Hans sanger oppfordrer blant annet folk til å bruke stemmeretten sin, og advarer mot farlige sykdommer som malaria og aids.

Musikk er også et viktig element i den nasjonale identiteten. I 1962, da Julius Nyerere ble det uavhengige Tanzanias første president, fikk tradisjonelle kunstformer økt oppmerksomhet og prestisje. Nyerere-regjeringen brukte opptredener med tradisjonelle utøvere fra forskjellige folkegrupper som ledd i en bevisst strategi for nasjonsbygging. Målet var å bryte ned etniske motsetninger i den unge nasjonen.

Warema Chacha ble tatt opp i den nasjonale truppen av tradisjonelle musikere (et statsfinansiert ensemble av framstående utøvere, red.anm.) allerede som tenåring. Han har fortsatt å spille litungu i denne musikertruppen i 36 år.

 

Kulturhøyskole for tradisjonsmusikk

Kulturhøyskolen i Bagamoyo, som ligger nær Chachas hus, ble etablert i 1981 som utdanningstilbud til de nasjonale truppene. Det er en av de få plassene der folk kan lære ekte tradisjonsmusikk. Undervisningen skjer bare et steinkast fra Indiahavet, og bølgesuset kan høres i klasserommene.

– Studentene er stadig mer opptatt av etniske instrumenter, for de vil ikke miste kontakt med sin egen kultur. Nå er det populært å kombinere tradisjonelle og moderne rytmer, sier Maulid Mohamed Saleman, lærer ved skolen i Bagamoyo.

Han arvet musikktalentet fra foreldrene sine.

– Min mor var danser, og faren min var musiker og landsbyleder. Når han ville samle folk til møte, innkalte han dem ved å slå på trommer. Av og til lurer jeg på hvordan han ville ha reagert om han hadde fått sjansen til å høre unge mennesker blande trommelyden med moderne gitarer, sier Saleman med et smil.

– I begynnelsen trodde familien min at jeg hadde gått fra vettet, men nå liker de musikken min. Den er forskjellig fra min fars, men er likevel tradisjonsmusikk, sier 34 år gamle Msafiri Zawose.

Han bor også i Bagamoyo, og er sønn av den avdøde tradisjonsmusikeren Hukwe Zawose, som spilte ilimba. Instrumentet består av en resonanskasse av tre, der tonene frambringes av tynne metall-lameller i forskjellige lengder. Msafiris far ble kjent internasjonalt etter sitt samarbeid med den britiske artisten Peter Gabriel. Selv har han også spilt inn noen album og opptrådt i flere land, blant dem USA.

 

Drikker og spiser popcorn

Enkelte eldre musikere er likevel skeptiske til å blande musikkstiler.

– Om 20–30 år vil vi ikke lenger ha ren tradisjonsmusikk. Men jeg tror den prisen er verdt å betale om vi klarer å redde tradisjonelle melodier og instrumenter fra å forsvinne, sier 74 år gamle Makame Faki, en berømt taarab-musiker fra Zanzibar.

En stor gruppe ungdommer danser til musikken fra Ze Spirits en varm lørdagskveld i kultursenteret Nafasi Art Space i Dar es Salaam. De drikker det lokale Kilimanjaro-ølet og spiser popcorn.

– Tradisjonsmusikken vil endre seg, men vil ikke dø, sier Nafasi-direktør Rebecca Yeong Ae Corey. Hun er også medstifter av Tanzanian Heritage Project, et initiativ for å sikre innspillinger av tradisjonsmusikere som Warema Chacha.

Chacha har også nylig opptrådt på scenen i Nafasi Art Space, sammen med barnebarnet Ally og hans band. Han må innrømme at noen av dem slett ikke spiller så verst, men han kan ikke forstå hvorfor de må kle seg som de gjør.

– Bukser langt nede på hoftene er ikke vår tradisjon. Det er heller ikke solbriller, som er mer vanlig for CIA-agenter som ikke vil at noen skal se øynene deres. Noen ganger bruker de kvinnebriller, kvinneklær og øreringer, og synes det er fint. Jeg ber: «Gud hjelpe dem», sier han, og prøver å holde latteren tilbake.

Men Chacha er villig til å glemme de unges outrerte klesdrakt, bare de begynner å ta timer i litungu-spill.

– Når alt kommer til alt, høres jo hip hop omtrent ut som Kurya-folkets tradisjonelle resitasjoner, legger han til med et smil. 

Folk koser seg på East Africa Vibes, et arrangement ved et kultursenter i Dar es Salaam. Foto: Myriam Meloni
34 år gamle Msafiri Zawose er sønn av tradisjonsmusikeren Hukwe Zawose, som spilte ilimba. Nå bruker han selv det gamle treinstrumentet i sin moderne musikk. Her øver han med bandet sitt. Foto: Myriam Meloni
En ilimba, et tradisjonelt instrument fra Gogo-stammen sentralt i Tanzania. Foto: Myriam Meloni
En mann spiller saksofon ved Dhow Countries Music Academy på Zanzibar. Foto: Myriam Meloni
Publisert: 29.07.2017 10:20:00 Sist oppdatert: 29.07.2017 10:20:02

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes.