Jeffrey Mulaudzi (27) har startet et firma for sykkelutleie og turistturer. Foto: Kizoto Makoye

Sykkelutleie i Johannesburgs slumområde

Å sykle mellom skurene i det tett befolkede slumområdet Alexandra i Johannesburg er en spennende opplevelse.

Av Kizito Makoye / Johannesburg Sist oppdatert: 20.09.2017 05:57:39

Ved en smal gangvei henger en frisør opp parykker mens mennesker går inn og ut av hjemmene sine. Røyken stiger til værs der en mann steker kyllinglår. Barn leker gjemsel, og kloakk renner ut av et ødelagt rør. I en lokal bar sitter en gruppe menn og forteller vitser med høye stemmer mens de drikker det lokale brygget Omkombothi.  

Alexandra var tidligere kjent som «den mørke byen» på grunn av voldelig kriminalitet. En halv million mennesker bor i området. Mange mener det er et sted man bør holde seg langt unna.

 

Sykkelturisme og deling

Gründeren Jeffrey Mulaudzi (27) prøver å endre denne holdning gjennom sykkelutleie og turistturer.

Mulaudzi vokste opp i fattigdom, men hadde et stort ønske om å få mulighet til å vise en annen side av slumområdet der han bor. Med litt pedalkraft og ønsket om å dele dannet han Buvh, et firma som har som mål at beboerne i Alexandra skal spare store reisekostnader ved å leie sykler for å komme seg til og fra jobb. I tillegg ønsker han å fremme lokal turisme.

– Vi gir mennesker mulighet til å komme seg til jobb på en enklere måte for to rand (1,18 kroner) per sykkel. De sparer nesten 6,50 rand (3,84 kroner) for hver eneste tur, sier han. 

Ifølge Mulaudzi er sykkeldeling en fordel for de fleste slumbeboerne fordi det ikke er nok plass til at hver av dem kan ha sin egen sykkel hjemme.

– Sykkel er en øko-transport som gjør deg i stand til å komme deg rundt uten å bruke bensin. Det gjør folk sprekere enn om de sitter i en bil, sier han.

 

VM var begynnelsen

Den spede begynnelsen på Mulaudzis sykkelprosjekt var i forbindelse med VM i fotball i 2010. Han la til rette for at utenlandske besøkende kunne komme til Alexandra. Han ville bevise at området ikke er så farlig som folk tror.

Turistene syklet til landemerker i Alexandra, blant annet til huset der Nelson Mandela bodde i som student på 1940-tallet.

– Jeg ville at folk skulle få en bedre forståelse av hva slags mennesker som bor i området, sier han.

Mulaudzi har ansatt flere unge personer som holder oversikt over hvor syklene til enhver tid er, og bringer dem tilbake til basen.

For å bli mer miljøvenneig gjør nå Johannesburg en innsats for å bli Afrikas første sykkelvennlige by. Fattige slumbeboere kan spare opptil 30 prosent av sin månedlige inntekt ved å bruke sykkel istedenfor minibussdrosje.

– Jeg bruker sykkel hver dag fordi jeg ikke vil kaste bort tid og penger på å sitte fast i trafikken, sier Lethabile Ndlovu, som bor i Alexandra.

David du Preez, leder i Johannesburg Urban Cycling Association, sier at i tillegg til å spare penger trenger ikke syklister å stå i taxikø og risikerer dermed ikke å komme for sent til jobb.

– Selv om vilkårene for syklister er vanskelige, vil et betydelig antall mennesker sykle 30–50 kilometer hver dag for å spare 26–46 rand (15–27 kroner).

 Selv om mange mennesker er villige til å sykle lange avstander, er forholdene fortsatt ikke gode nok for syklistene. Alexandra ligger langt unna sentrum av Johannesburg.

Selv om sykling har blitt populært i Johannesburg, er det fortsatt ikke nok sykkelstier.

– Det er ikke god nok infrastruktur for syklister, men sykling blir likevel stadig mer populært her i byen, sier du Preez. 

Publisert: 20.09.2017 05:57:39 Sist oppdatert: 20.09.2017 05:57:39

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes.