Her filmes opptak av Henrik Thodesen og Odd Magnus Williamson på Grimstads "tropiske regnskog". Foto: Marte Lid / Norad

Som DJ-er skal nordmenn lære om regnskogen

Med en humoristisk låt og nettspillet «Save Tropical House» skal Norges kamp for å bevare verdens regnskog formidles til et ungt publikum. – Med en positiv vinkling vil vi kommunisere at det fortsatt er håp, sier Eva Bratholm i Norad.

Av Jan Speed Sist oppdatert: 23.05.2017 06.38.41

Hele Norge inviteres nå til å være med å være DJ-er og lage årets tropisk house-sommerhit. 

Nettkampanjen tar utgangspunkt i at Norge er både verdens største bidragsyter til bevaringen av tropisk regnskog, og verdens ledende eksportør av tropisk housemusikk.

Men de fleste nordmenn vet ikke om andre regnskoger enn Amazonas, og de vet forsvinnende lite om at 3 milliarder kroner i året av deres skattepenger brukes i blant annet Brasil, Guyana, Kongobassenget og Indonesia.

Med et kampanjebudsjett på rundt seks millioner kroner vil Norad og Klima- og miljødepartementet at folket skal engasjeres med musikk og spill for å redde både tropisk regnskog og musikksjangeren tropisk house.

Norad har samarbeidet med komikerne Henrik Thodesen og Odd Magnus Williamson. Utgangspunktet for kampanjen er at Rein Egerberg (Thodesen) og Dagfinn Dreggstadnesmoen (Williamson) i den tropisk houseduoen R.E.D.D. har oppdaget hvor dårlig det står til med regnskogen.

Frykter for skog og musikk

– Hvis ikke vi tar vare på den tropiske regnskogen klarer vi aldri å bremse global oppvarming. I tillegg forsvinner selve grunnlaget for musikkgenren "tropical house". Det er et ubehagelig spørsmål, men vi er nødt til å stille det: Hva skal Kygo gjøre hvis den tropiske regnskogen blir borte? spør Williamson og Thodesen i en pressemelding fra Norad.

De har laget en låt for å spre budskapet om hvor viktig det er å bevare regnskogen. Men de er så nedstemte at de ikke klarer å fullføre.

Spillet «Save Tropical House» lar nordmenn mikse droppet – eller refrenget – i låta som R.E.D.D. ikke har klart å fullføre. Gjennom å svare på spørsmål om regnskogen kan spillerne åpne opp flere lyder som de kan bruke til å mikse en 18-sekunders snutt av låta. Desto flere spørsmål de kan svare på, desto flere lydalternativer har de til miksingen sin. Når man er fornøyd med en miks kan man velge å sende den inn og være med i konkurransen om å få publisert sin miks i den endelige låta, og bli "featured artist". Vinneren blir kåret av en fagjury og får sitt navn på låta sammen med R.E.D.D.

God erfaring med spill

Norad har utviklet kampanjen sammen med Gambit H+K.

– Vi har brukt spillgrepet i tidligere kampanjer med gode resultater, og vi tror kombinasjonen musikk og spill er det som skal til for å nå frem til mange i en hverdag der kampen om oppmerksomheten er enorm. Regnskogen kan nok virke litt langt unna for mange, og med dette håper vi å ta problematikken litt nærmere det norske folk, og på denne måten øke bevisstheten rundt hvor avgjørende det er for oss å bevare regnskogen, sier Eva Bratholm, kommunikasjonsdirektør i Norad.

Håper på sommerhit

– Hvordan måler Norad om en slik kampanje er en suksess eller ikke?

– Vi gjør kunnskapsmålinger via Norstat både før og etter kampanjen, for å se om det er noen endringer. Når det er sagt, så trenger man ofte mange slike kampanjer og trykk over tid for å virkelig flytte på tallene i en slik undersøkelse. I tillegg måler vi hvor mange spillere vi får og hvor mange kunnskapsspørsmål som blir besvart, sier Bratholm.

Hun påpeker at forrige gang Norad hadde et lignende kunnskapsspill (DARON) registrerte de en markant økning på flere områder i postundersøkelsen.

– Vi hadde nesten 50 000 spillere som besvarte over en halv million kunnskapsspørsmål, så dette er noe vi har erfart at vi når målgruppen med og at det fungerer. Her håper vi i tillegg at låta «Save Tropical House» blir en sommerhit, da har vi en suksess! sier Bratholm.

– Er ikke bevaring av regnskog et for alvorlig tema til å behandles humoristisk?

– Nei det synes jeg ikke. Regnskogskampanjer og klimakommunikasjon har ofte vært preget av dommedagstemning og «det er allerede for sent».  Vi ønsker derfor å snu om på kommunikasjonen ved å spille på kontrast og humor for å treffe nordmenn med tematikken på en annerledes måte. Med en positiv vinkling vil vi også kommunisere at det fortsatt er håp og at det ikke er for sent å redde regnskogen, sier Norads kommunikasjonsdirektør. 

Om «Save Tropical House»

  • «Save Tropical House» er en humoristisk kampanje hvor publikum inviteres til å bli med komikerne Odd Magnus Williamson og Henrik Thodesen for å redde tropisk housemusikk gjennom å tilegne seg kunnskap om regnskogen. Kampanjen bygger på humor og populariteten til tropisk house og målet er å formidle viktigheten av å beskytte regnskogen.
  • Kjernemålgruppen for kampanjen er nordmenn 18-35 år.
  • Kampanjen går fra 23. mai til ca. 20. juli. Vinner kåres i uke 25 (ca. 20. juni)

Publisert: 23.05.2017 06.30.50 Sist oppdatert: 23.05.2017 06.38.41

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes.