Et hotel og konferansesenter som er finansiert og bygget av kineserne i Malawi. Foto: Raphael Mweninguwe

Malawi og Kina – store planer og mye gjeld

Det er ti år siden Malawi vendte ryggen til Taiwan og omfavnet Kina. Flere prestisjebygg og prosjekter er gjennomført. Flere er på beddingen. Samtidig har Malawis gjeld til kinesiske banker økt dramatisk.

Av Raphael Mweninguwe / Malawi Sist oppdatert: 18.09.2017 11:56:09

Taiwan advarte at Kina bare ønsket å utnytte Malawis naturressurser, både mineraler og tømmer. Ti år senere avviser Malawis talsperson for utenrikssaker, Rejoice Shumba, disse anklagene.

– Naturressurser er ikke bare ment for bevaring eller beundring. Det er også en inntektskilde. Når vi bestemmer oss for å selge naturressurser, selger vi til den som byr mest, og vi bruker pengene slik vi mener det passer best, sier hun.

I en uttalelse sier den kinesiske ambassaden at Malawi har tjent mye på samarbeidet mellom de to landene, og viser til byggingen av Malawis parlament, Bingu nasjonalstadion, veien mellom Karonga og Chitipa i nord, Bingu konferansesenter og hotell, universitetet for vitenskap og teknologi samt presidentboligene.

Etter et toppmøte om Kina og Afrika i Sør-Afrika i fjor uttalte Kina at landets forpliktelser til Afrika, inkludert Malawi, er å «implementere samarbeid på de ti største områdene – industrialisering, jordbruksmodernisering, infrastruktur, økonomi, grønn utvikling, fasilitering av handel og investeringer, fattigdomsreduksjon og menneskers velferd, offentlig helse, personutveksling, samt fred og sikkerhet – med Afrika de neste tre årene». Den økonomiske støtten vil totalt utgjøre 60 milliarder dollar.

Kina har støtte fire områder i Malawi: utvikling av infrastruktur, jordbruk og matsikkerhet, helse, medisinsk hjelp og utdannelse og menneskelige ressurser. Men situasjonen har ikke endret seg, spesielt ikke i jordbruks-, helse- og utdanningssektorene.

Avdøde president Bingu wa Mutharika besøkte Kina etter at de diplomatiske båndene var etablert. Da han kom hjem igjen, fortalte han nasjonen at Malawi ikke bare vil dra nytte av bistand, men at Kinas rike erfaring vil bidra til å snu landet fra fattigdom til rikdom. Men Malawi er fortsatt fattig.

– Ingen land kan basere sin økonomiske utvikling på et forhold til et annet land. Malawi må ta fullt ansvar for å løse fattigdomsproblemene selv, mener Shumba.

Malawis regjering innrømmer at landet ikke er industrialisert, har utilstrekkelig kompetanse, eksporterer råvarer, har underutviklet turisme og lav energiproduksjon.

 

Økt handel

Den andre årsaken som tvang Malawi til å stoppe samarbeidet med Taiwan, var handel. Ifølge offisiell statistikk fra september 2008, bare ni måneder etter at Malawi og Kina inngikk diplomatiske forhold med Kina, utgjorde handel mellom de to landene 59 millioner amerikanske dollar, som var en økning på 120 prosent fra 2007. Malawis regjering sier at handelen mellom Kina og Malawi fortsatt er lovende, men president Peter Mutharika har flere ganger uttalt at Malawi må bli en eksporterende nasjon fremfor en importerende «hvis vi ønsker å få en slutt på fattigdom».

Mange trodde at kineserne ville investere i Malawi og skape flere jobber. Det meste av infrastrukturen som Kina har stått for, som veier og bygninger, ble i hovedsak bygget av kinesere. Veldig få malawiere har vært involvert.

En samfunnskommentator uttalte at kineserne ikke var investorer som kom til Malawi for å skape jobber, men små handelsmenn «som er i landet for å gjøre lokale handelsmenn arbeidsløse».

Det er mange kinesiske butikker og restauranter i Malawi, og malawiere som jobber der, har dårlig lønn. Kinesiske arbeidsgivere nekter for disse anklagene og sier at de følger Malawis arbeidslover.

 

Store lån

Det som bekymrer de fleste malawiere, er de store lånene fra Kina. I 2016 signerte de to landene en avtale om en ny runde prosjektfinansiering av syv prioriterte områder som vil koste 1,79 milliarder dollar. Dette gjelder et kraftverk til 600 millioner dollar, et e-ledelsesprosjekt til 500 millioner dollar, samt konstruksjonen av den nye internasjonale flyplassen Chileke, som vil koste 285 millioner dollar. Disse prosjektene vil bli finansiert gjennom lån fra Exim Bank of China, mens arbeidet skal utføres av China Gezhouba Group.

Mutharika har indikert at noen av prosjektene vil bli finansiert gjennom bevilgninger og gunstige lån. Av de syv prosjektene vil tre være bevilgninger og resten lån som malawiere må tilbakebetale.

Kina har bedt afrikanske land om å bruke pengene på prosjekter som er økonomiske og bidrar til å skape velferd. Lin Songtian, direktør for afrikanske forhold i Kinas utenriksdepartement, uttalte nylig til afrikanske journalister at opptak av lån bør ha en økonomisk hensikt.

Selv om Kina har blitt beskyldt for å tappe Malawi spesielt og Afrika generelt for ressurser som tømmer og mineraler, finnes det fortsatt malawiere som mener at kinesiske handelsmenn har hjulpet fattige malawiere med billige produkter.

– Noen av oss har råd til å kjøpe kinesiske varer fordi de er billige. Så vi klager ikke, sier Michael Mkwamba fra Lilongwe.

 

Publisert: 18.09.2017 11:56:09 Sist oppdatert: 18.09.2017 11:56:09

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes.