Lipstick Under My Burkha portretterer fire indiske kvinner, som alle slåss for å løsrive seg fra tradisjonelle forventninger. Studenten Rehana skjuler sin egentlige identitet under burkhaen og drar på fester i skjul. Leela utforsker sex med kjæresten samtidig som hun er på vei inn i et arrangert ekteskap. Foto: Film fra Sør

Hvilken leppestift passer best til burka?

Lipstick Under My Burkha er blant godbitene på årets Film fra Sør-festival i Oslo. Til uka braker det løs med et variert program og nye verk fra noen av verdens ledende filmskapere.

Av Ester Nordland Sist oppdatert: 19.10.2017 09:53:23

Film fra Sør-festivalen går av stabelen 9. til 19. november i Oslo. 85 filmer fra Asia, Afrika og Latin-Amerika vises i løpet av 11 dager.

Kunstnerisk leder, Lasse Skagen, er svært fornøyd med årets festival-program.

– Jeg elsker film som kunstnerisk utrykk, som fortelling og som alternativ erfaring.  Film fra Sør-festivalen viser film du svært sjelden får sett på kino, sier Lasse Skagen til Bistandsaktuelt.

Han sier at kino fortsatt er et sentralt møtested for kulturinteresserte nordmenn. Han viser til Norsk kulturbarometer, som måler nordmenns bruk av ulike kulturtilbud. – Her ligger kino øverst. Når det kommer få sør-filmer opp på kommersiell kino, betyr det at vi har en viktig jobb gjøre. Særlig når vi vet at over halvparten av all film som produseres i verden kommer fra land utenfor vesten, sier Skagen

– Da tidligere utviklingsminister, Erik Solheim, skulle åpne Film fra Sør-festivalen en gang på 2000 tallet, snakket han mye om stereotypier. At arabere har skjegg og fekter med sabel. Det er slik de ofte har blir formidlet i vesten opp gjennom historien.

– Solheim mente vår styrke var å formidle bilder som kan nyansere inntrykket av hva sør er. Det er mye mere vi kjenner igjen, enn som er fremmed.

 

Mellommenneskelig

– Mye er mellommenneskelige erfaringer?

– Ja. Uansett om vi bor i Europa eller andre steder, har vi mange felles mellommenneskelige erfaringer. Som forholdet mellom familiemedlemmer og til venner.

– Likevel er settingen og koloritten annerledes. Men selv om det kan virke eksotisk eller fremmed, kan det kanskje gi innblikk i livet menneskene i disse landene har?

– Ja, definitivt. Filmene avspeiler lokale forhold, samtidig som de fleste filmskapere forsøker å belyse universelle forhold som gjelder oss alle, sier Lasse Skagen.

Han sier at det er fordommen mot film utenfor vesten.

– Mange tror de er trege og vanskelige å forstå. Det har vært et mål for oss å vise at kvaliteten på det som lages utenfor vesten, ikke står tilbake for en del av den filmen vi er vant til.

Skagen mener at den store oppslutningen festivalen har fått, viser at de har lyktes.

 

Økt forståelse

– Kan festivalen føre til at folk får mer forståelse for flykning-situasjonen og blir mer opptatt av solidaritetsarbeid?

– Ja. I dag får man mye informasjon fra nett og i store typer fra mediene. Men du får som regel ikke det som ligger mellom. Vi tror våre filmer kan formidle en større helhet i folks liv. Du følger en historie der mer av bildet fylles ut. Det er her filmens styrke ligger.

– Film kan gi større innsikt i det som skjer, og på lerretet har man en større mulighet til å få fram ting de store mediene ikke har plass nok til å formidle.

– Har Film fra Sør stor oppslutning blant bindestreks-nordmenn – det vil si blant nordmenn med ståsted i to kulturer?

– Ja, det føler jeg. Både Film fra Sør og Arabiske filmdager er ganske gode på å mobilisere de med ikke-etnisk norsk bakgrunn, sier Skagen. Han sier at latinamerikanere er mest opptatt av film og så kommer folk med bakgrunn fra Asia og Afrika. – Sistnevnte er enda mer opptatt av musikk. Men vi jobber med det også.

 

Ulik etnisitet og aldre

– Vi prøver å tiltrekke oss et mangefasettert publikum, både når det gjelder etnisitet og alder.

Lasse Skagen vil trekke fram er tre filmer laget av den anerkjente iranske filmskaperen Mohammad Rasoulof. Han er ekstra stolt av å ha fått disse filmene til festivalen.

Mohammad Rasoulof var blant filmskaperne som tydelig støttet opposisjonens grønne revolusjon for demokrati i Iran i 2009. Men i 2010 slo regimet tilbake og Rasoulof ble dømt til fengsel og fikk yrkes- og utreiseforbud.

Film fra Sør har gjennom flere år hatt Rasoulof på blokka som en ønsket gjest under festivalen. Jubelen sto i taket, da han takket ja. Men nå er det hele usikkert. For tre uker siden fikk Rasoulof passet sitt konfiskert av iranske myndigheter etter et besøk på Telluride Film Festival. Han venter nå på å måtte møte i retten.

– Vi holder tett kontakt med Rasoulof og håper problemet løser seg, slik at han kan reise til Film fra Sør, sier kunstnerisk leder Lasse Skagen som håper på det beste.

 

Noen smakebiter fra programmet:

Film fra Sør har sluppet ut noen smakebiter fra programmet på årets festival. Hele festivalprogrammet blir offentliggjort den 26. oktober.

A Man of Integrity handler om enkeltmenneskers skjebne under et autoritært styresett. Hva skjer når du nekter å bøye deg for korrupsjon og betale deg ut av noe?

Reza, som bor i en avsides småby nord i Iran, prøver å leve et fredelig liv. Men så oppdager han at noen ønsker å drive ham ut fra gården hans og legge beslag på eiendommen. Et ansiktsløst firma, bare kalt «selskapet», bestemmer over alt i den lille byen, og snart begynner Reza å merke de alvorlige konsekvensene av å legge seg ut med stormakten.

 

Iron Island handler om fattige, hjemløse mennesker fra Irans arabiske minoritet, som bor på en forlatt oljetanker i Den persiske gulf. For å overleve skrur de skipets metalldeler fra hverandre og selger dem i land sammen med restene av oljelasten.

Her gjør Mohammad Rasoulof bærer den fram en kritikk av autoritært politisk styre, kroppsliggjort i kaptein Nejats motsetningsfylte skikkelse.

 

 

Manuscripts Don't Burn er svært direkte i sin politiske kritikk av Iran under Mahmoud Ahmadinejads styre. Da den hadde premiere under Cannes-festivalen i 2013, var navnene til alle medvirkende fjernet fra rulleteksten for deres egen sikkerhets skyld – kun regissør Mohammad Rasoulof var kreditert.

Filmen er basert på en virkelig hendelse: På 1990-tallet var en busslast med forfattere og opposisjonelle utsatt for en nestenulykke. Alle overlevde, og filmen følger flere av dem, bitre og desillusjonerte over Irans utvikling mot totalitært regime. Filmen starter med to bøller som kjører rundt i Teheran, på jakt etter et manuskript som avslører at bussulykken i virkeligheten

 

Lipstick Under My Burkha portretterer fire indiske kvinner, som alle slåss for å finne sin identitet og løsrive seg fra tradisjonelle forventninger.

Lipstick Under My Burkha vant Oxfam-prisen for beste film om likestilling på filmfestivalen i Mumbai i 2016. Siden ble den nektet videre distribusjon i India, fordi den var for «dameorientert» og skildrer seksualitet for åpenlyst. Men etter langvarig kamp mot filmsensuren fikk den sin offisielle premiere i India i juli i år.

Se forfilmen:

 

Good Manners handler en stolt og selvstendig kvinne fra en favela i Sao Paulo, som er desperat etter jobb. Overraskende nok får hun jobb som barnepike, selv om hun verken har referanser eller relevant erfaring.

Filmen er en magisk-realistisk skrekkfabel, med en bevisst B-filmestetikk. Samtidig som det er et følsomt kjærlighetsdrama og en oppvekstskildring, som klasseforskjeller og moderne familiekonstellasjoner.

Se trailer:

 

Ramen Heads er en «mat-erotisk» film om denne retten mennesker over hele verden slurper i seg.

I sentrum for filmen står kokken Osamu Tomita, kjent som «kongen av Ramen», og vi blir kjent med hans matfilosofi og jakten på de beste ingrediensene. Tomita viser en enorme dedikasjon og kreativitet Tomita i å finne den perfekte kraften og lage de beste nudlene. Folk nærmest gråter av glede, når de får en bolle av Tomitas berømte ramen servert i hans mikroskopiske restaurant, med kun plass til ti gjester av gangen.

Se trailer:

 

Johnny Vaet Nordskog
- Film fra Sør-festivalen viser film du svært sjelden får sett på kino, sier Lasse Skagen som er kunstnerisk leder for Film fra Sør. Han er svært fornøyd med årets program. Foto: Johnny Vaet Nordskog Foto: Johnny Vaet Nordskog

Film fra Sør

Film fra Sør-festivalen er Oslos største filmfestival, og ble første gang arrangert på Blindern i 1991. 85 filmer fra Asia, Afrika og Latin-Amerika vises i løpet av 11 dager for 25 000 publikummere. Festivalen foregår på Vika og Klingenberg Kino i tett samarbeid med Nordisk Film Kino, og på Cinemateket i samarbeid med Norsk filminstitutt. Hovedprisen, Sølvspeilet, deles ut hvert år til den beste filmen i hovedkonkurransen. Film fra Sør er Østlandets største filmfestival og Nord-Europas største innen sin nisje.

Film fra Sør-festivalen er et årlig arrangement, som denne gangen går av stabelen fra 9. til 19. november.

Stiftelsen Film fra Sør er morselskapet til tre filmfestivaler: Film fra Sør-festivalen, Arabiske filmdager og Oslo Pix. Den siste festivalen er filmer fra Europa og Nord-Amerika. Alle festivalene utfyller hverandre i geografi.

Film fra Sør har også et samarbeid med FN sambandets «FN Film fra Sør». Det er en turné som går rundt til skoler over hele landet med to filmer. I fjor fikk 14.000 elever se film gjennom denne turnéen. 

Publisert: 19.10.2017 06:31:00 Sist oppdatert: 19.10.2017 09:53:23

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes.