Sergi Reboredo  Ethiopia, Lalibela, Nakuto, bet, church, lab, monastery, souvenirs, sell, selling, girl, job, work, abuse, nice, prety, beautiful, souvenir, working, churches, faith, religion, pray, pilgrim, stone, cave, caves, cross, rock, culture, famous, georges, site, mark, hewn, North, Africa, carved, religious, architecture, architectural, Etiopia, building, buildings, christian, christianity, black, local, life, live, northeast, lifestyle, tradtion, traditional, worship, scene, heritage, tourism, touristic, place, exotic, holiday, Travel, Destinations, awesome, dream, Photography, photo, historical, sites, history, unesco, orthodox, world
En ung jente selger håndlagde dokker utenfor steinkirken Nakuto lab i Etiopia. Drømmen om å oppleve spennende og unike kulturer kan bidra til at Afrika får flere turister. Foto: SIPA/NTB Scanpix Foto: Sergi Reboredo

Afrika - instagramgenerasjonens neste mål?

Bare fem prosent av verdens turister reiser til Afrika. Men markedet er i vekst. Utfordringen er å få flere turister, og at de samtidig legger igjen verdier lokalt.

Av Hege Opseth Vandapuye Sist oppdatert: 27.10.2017 05:50:03

Verdens turismeorganisasjon (UNWTO) melder at over 1,2 milliarder reisende vil bli til 1,8 milliarder innen 2030. Turistnæringen står i dag for sju prosent av verdens eksport av varer og tjenester, ifølge FN.

Turisme er en av verdens raskest voksende næringer. Men det er ikke uproblematisk. Og det er slett ikke alltid at lokalbefolkningen tjener på utlendinger med ryggsekk, sandaler – og smarttelefon.

– Det å maksimere antall besøkende til et land, er ikke veien å gå. Langt viktigere er det å legge opp til at turismen skaper varige verdier for lokal natur og kultur, og gir arbeidsplasser til de marginaliserte i samfunnet, sier Arild Molstad.

Han er forfatter og rådgiver og har i flere tiår jobbet med bærekraftig turisme internasjonalt. Blant annet har han jobbet tett med National Geographic og Unesco. 

 

Turisme som verktøy

I år, selve FN-året for turisme, mener Molstad det viktigste er å identifisere synergier mellom reiseliv og tradisjonelle næringsveier som fiske, og jord- og skogbruk.

– Turisme som bistandsverktøy bør i langt større grad på agendaen. Vi trenger en  mer helhetlig tilnærming, Det handler ikke bare om å gi turister uforglemmelige opplevelser, men også om at turismen kan gi innbyggerne et bedre liv, sier Molstad.

Det handler altså om å gjøre turisme til en bærekraftig industri. Men selve begrepet er ullent, mener samfunnsgeograf og høgskolelektor Anne Gry Sturød

– Det blir brukt og misbrukt i mange ulike sammenhenger. Det man først må stille spørsmål ved er bærekraftig i forhold til hva? I begrepet ligger ideen om at man skal ta hensyn til økonomisk forhold, natur og miljø, sosiale og kulturelle forhold. Å oppfylle alle disse aspektene innenfor turisme er svært krevende, kanskje umulig, sier hun.

 

Skremmebilder

Bare 58 millioner turister valgte å besøke det afrikanske kontinentet i fjor. Ikke ett afrikansk land er på ti-på-topplisten over verdens mest besøkte land, ifølge UNWTO.

Et lyspunkt er det at Sierra Leone er en av verdens reisedestinasjoner som vokser raskest i poplularitet – riktignok fra et svært lavt nivå. Drøye 70 000 mennesker reiste dit i fjor.

Seniorforsker Morten Bøås, ved Norsk utenrikspolitisk institutt, NUPI, mener Sierra Leone er et land som burde vært attraktivt for turister som vil gå utenfor allfarvei. I det vestafrikanske landet finner du blant annet regionens høyeste fjell, Bintumani og det som hevdes å være noen av verdens vakreste strender. Men gamle stikkord som borgerkrig, bloddiamanter og ebola ødelegger.

– Da bildene fra borgerkrigen begynte å bli glemt, kom ebola. Bildene denne sykdommen skapte kommer til å sitte i lenge. Jeg tror ikke det er noe poeng for Sierra Leone å investere i reklame utenlands på lang tid. Men samtidig: i et lite land som dette kan turisme utgjøre en forskjell, selv om det ikke vil redde økonomien, kommenterer Bøås.  

 

– Stort potensial

For det afrikanske kontinentet har turiststrømmen hatt en økning på åtte prosent i første del av 2017. «En sterk fremgang», påpeker UNWTO. Organisasjonen mener at konflikter og ebola skremte mange turister fra å reise de to foregående årene, selv om skremmebildet ikke er representativt for kontinentet.

Kjersti Ruud Walaas, høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania, tror Afrika som kontinent har stort potensial.

– Afrikanske land er de uoppdagede destinasjonene i en verden hvor folk reiser ekstremt mye. Avantgarden blant de reisende har allerede reist i Afrika, der ingen andre turister har vært. Utfordringen for myndighetene er å lære av feil andre utviklingsland har gjort – som å slippe til utenlandske aktører uten å stille krav til eierskap, arbeidsplasser og skatt, sier hun.

 

Jakter på «det opprinnelige»

Andre land flere trekker frem som fremtidens destinasjoner i Afrika er Etiopia, Madagaskar – og Zimbabwe – når den politiske situasjonen en gang stabiliserer seg.

– Såkalte «utviklingsland» framstår som interessante for vestlige turister fordi mange har beholdt noe av det vi oppfatter som det opprinnelige og noe som vi har «tapt» i vår velregulerte velstandssamfunn, inkludert menneskelig åpenhet, sier professor ved Norsk Hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger, Øystein Jensen.

Veien fra å være et interessant og voksende marked til å bli en næring av sentral betydning for fattigdomsbekjempelse, sysselsetting og utvikling er likevel lang, mener ekspertene.

– Å tro at denne sektoren vil bli så sterk at den vil spille en nøkkelrolle i å nå FNs bærekraftsmål, mener jeg er naivt. Til det er de gjenstående utfordringene og behovene altfor store. Men for noen mindre fattige stater med relativt liten befolkning kan turisme spille en stor viktig rolle, sier Morten Bøås.

Afrikas mest ­besøkte turistland

  • Marokko 10,3 millioner turister
  • Sør-Afrika 10,0 millioner turister
  • Zimbabwe2,2 millioner turister
  • Mosambik 1,6 millioner turister
  • Namibia 1,4 millioner turister

Kilde: UNWTO

 

Christopher Olssøn  nupi, norsk utenrikspolitisk institutt, norge, utenriks, politikk, pressebilder, pressefoto, littleimagebank, olssøn
Morten Bøås, seniorforsker ved Norsk utenrikspolitisk institutt. Foto: Christopher Olssøn
Arild Molstad, turismerådgiver. Foto: Picasa

5 tips: Bli en bærekraftig turist

Mette Solberg Fjeldheim er gründeren bak Reiselykke.com. I 2017 ble hun kåret til Norges beste reiseblogger. Her er hennes tips til hvordan du bidrar til bærekraftig turisme.  

 

1. Legg igjen penger lokalt: Fremfor å booke et all inclusive hotell eller kjøpe alle utflukter gjennom hotellet eller et reiseselskap her hjemme, kan du velge å spise på flere ulike steder, benytte lokale sjåfører og andre tjenester, samt å delta på ulike guidede turer lokalt. Slik får flere i lokalbefolkningen glede av inntektene dine.

 

Velg et overnattingssted som gir tilbake til lokalsamfunnet: Velg gjerne et lokalt drevet hotell eller en kjede med øko-perspektiv. Om du ønsker å bo på et internasjonal hotell, prøv å finne ut om de bidrar med støtte i lokalsamfunnet foruten lokale arbeidsplasser? Som å støtte en skole, en landsby eller kjøpe møbler og interiør som er produsert lokalt? Slik informasjon finnes ofte på hotellets nettside. 

 

Gi til andre enn tiggende barn: Økt turisme kan medføre en kjærkommen inntekt for en familie, men ved å gi til tiggende barn, kan vårt bidrag innebære flere negative konsekvenser enn positive - som at barn sendes ut for å tigge penger fra turister fremfor å gå på skolen. Finn heller en lokal organisasjon hvis formål du ønsker å støtte.

 

4. Reis utenfor sesong: Besøk de mest populære turistattraksjonene når det er færre turister og muligheten for å gjøre «skade» lokalt er mindre. Følg gjeldende regler og ta hensyn til lokale bestemmelser.

 

5. Respektér lokale skikker og kultur: Husk at vi er gjester i landet vi besøker. Ta hensyn til skikk og bruk og sett deg inn i regler for besøk ved hellige steder, strandbekledning og forventninger til opptreden i det offentlige rom. 

Publisert: 27.10.2017 05:50:02 Sist oppdatert: 27.10.2017 05:50:03

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes.