Juliet Anammah
– Netthandel vil fortsette å vokse, sier Juliet Anammah, administrende direktør i Nigerias største netthandelselskap, Jumia. Foto: Akintunde Akinleye / Reuters / NTB scanpix

Netthandel tar av i Afrika

Netthandel øker raskt i flere afrikanske land. Nigeria ligger i front i utviklingen. – Veksten har vært fenomenal, sier direktør Juliet Anammah i landets største netthandelselskap, Jumia.

Av Asle Olav Rønning Sist oppdatert: 10.11.2016 16.15.01

Afrikanske konsumenter kaster seg over netthandel i takt med større tilgang på mobiltelefoner og internett. Ifølge en rapport fra FN-organisasjonen International Trade Center (ITC) kan omsetningen innen netthandel og andre typer e-handel i Afrika nå 400 milliarder kroner årlig i 2018. Omsetningen vil da være åtte ganger høyere enn i 2013.

Det kan gi store muligheter for afrikansk næringsliv, ifølge ITC. Når stadig flere handler på nett, gir det ikke minst en åpning for små og mellomstore bedrifter til å nå ut til et mye større marked.

For forbrukerne kan netthandel gi lavere priser og bedre tilbud. Netthandelselskapet Jumia Nigeria er en av pionerbedriftene som har gitt afrikanske konsumenter smaken på netthandel.

– Da vi startet var netthandel veldig nytt i Nigeria. I utgangspunktet stolte ikke folk på at de kunne kjøpe noe på internett uten i det hele tatt å ha snakket med et menneske først. De så bare en nettside der man kunne bestille varer. I dag vet alle at det fungerer – at man kan kjøpe varer og at de blir levert som avtalt. Det har vært en ubrutt vekst de siste fire åra, sier Juliet Anammah til Bistandsaktuelt.

Anammah er direktør for Jumia Nigeria, det største selskapet innen netthandel i Nigeria. Hun var tidligere i høst i Oslo for å delta på en konferanse i regi av Norwegian African Business Association (NABA).

8 millioner besøk i måneden

Jumias forretningsmodell er utformet på samme måte som amerikanske amazon.com. Hos Jumia kan man kjøpe det meste – fra moteklær til elektronikk og dagligvarer. Etter en omlegging tidligere i år eier ikke Jumia selv varene lenger, men henter sine inntekter fra en provisjon som betales av selskapene som legger ut sine produkter for salg på Jumias nettsider.

Jumia har nå avleggere over hele det afrikanske kontinentet, fra Egypt og Marokko til Angola og Tanzania.

I Nigeria har Jumias nettsider ifølge Anammah besøk av 6-8 millioner nettbrukere hver måned. Hun vil av konkurransehensyn ikke oppgi hvor stor andel av de som besøker sidene som faktisk handler hos selskapet.

Globale merkevareleverandører som Nestlé og Unilever utgjør 5-10 prosent av antall selskaper som selger varene sine på Jumias nettsider. Resten er små og mellomstore bedrifter. Noen av dem er startet av nyetablerere som kun selger online.

– Hvordan endrer netthandel næringslivet i Nigeria?

– Netthandel krever presisjon og effektivitet. Det forandrer forbrukernes forventninger. De forventer å kunne gå online og finne de laveste prisene. De forventer at om du bestiller noe, skal det være levert innen to dager om det er det som er avtalt, sier Anammah.

Hun peker på at bedrifter som selger sine varer online får tilgang på en stor mengde informasjon om kundene sine og hva de ønsker seg. Samtidig må bedriftene være i stand til å levere det de lover.

– En kunde kan for eksempel bestille en rød skjorte. De ser på nettet at skjorta er rød. Men når den leveres, er det den samme skjorta ­– men blå. De forstår ikke at kunden vil ha den røde skjorta. Så det er en annen måte å tenke på.­

Netthandel er fortsatt i en tidlig fase

Tradisjonelle markeder, butikker og kjøpesentra vil fortsatt bestå. Men som i andre deler av verden kan netthandel føre til at butikkbesøket oftere blir brukt til å se og ta på produktene, mens selve kjøpet skjer på internett. Anammah sier at netthandel fortsatt er i en tidlig fase i Nigeria, med kanskje 3-5 prosent av samlet omsetning i varehandelen. Tilsvarende tall for Vest-Europa er rundt 25 prosent.

– Netthandel vil fortsette å vokse, i takt med at vi får et nettverk som kan nå stadig større deler av Nigeria. I Nigeria er det ikke etterspørselen som er den begrensende faktoren, men tilbudet.

Oljeeksportøren Nigeria har de siste to åra opplevd stadig større økonomiske problemer, i takt med fallende oljepris. 182 millioner nigerianere har i år opplevd at den økonomiske veksten har stoppet.

– Hvordan påvirkes Jumia av den økonomiske nedgangen?

– Det påvirker hva forbrukere kjøper. Men ikke nødvendigvis samlet forbruk. Forbrukerne prioriterer annerledes i dag. Om jeg før kjøpte det man relativt sett kan kalle luksusvarer: som tv-apparater, kameraer, hjemmekinoer og slike ting kjøper jeg nå kanskje bare det aller viktigste, som en ny vaskemaskin om det trengs. Jeg kjøper ikke en ny mobiltelefon: Jeg tror jeg kan greie meg med den gamle i to-tre år til. Så det har endret forbruksmønsteret.

Bør investere i en klynge

Anammah har bred erfaring fra næringslivet i Nigeria, spesielt innen forbrukersektoren. Hun mener at det kan være gode investeringsmuligheter for norske og nordiske selskaper i landet. Ikke minst trengs det selskaper som har kunnskap og teknologi innenfor vareflyt og styring av data – det som kalles logistikk.

Denne typen «myk» infrastruktur er en flaskehals, og viktigere enn mangel på for eksempel lastebiler.

For utenlandske investorer mener hun at den beste løsningen er om flere selskaper går sammen til en klynge med etablering på samme sted.

– Om for eksempel Norfund ville investere i fornybar energi og en gruppe nordiske selskaper kom samtidig, kunne de kjøpe Norfunds kraftproduksjon. Industriselskapene kunne konsentrere seg om produksjon, og i tillegg kunne man også ha en logistikktilbyder som kunne sørge for å sende varene fra klyngen og til forbrukerne. Det er måten å investere på, sier Anammah.

Jumia

- Afrikansk netthandelselskap utformet etter samme lest som amerikanske amazon.com.

- Etablert i Nigeria i 2012, nå med egne selskaper i 11 afrikanske land.

- Mer en halv million afrikanske selskaper bruker Jumias nettsider til å selge sine produkter og tjenester, ifølge Jumia selv.

- Eierselskapet bak Jumia ble tidligere i år verdsatt til drøye én milliard dollar.

- Den svenske Kinnevik-gruppen som har investert i internett og mobiltelefoni globalt er blant investorene.

Publisert: 10.11.2016 16.15.00 Sist oppdatert: 10.11.2016 16.15.01

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes.