Rundt 7500 personer deltok på Norads nattevandring for bærekraftsmålene. Kombinasjonen friluftsliv og en god sak slår godt an hos nordmenn. Foto: Norad

Til topps for bærekraft

En skulle tro at det var arrangert: I halvmørket ved post nr. 2 i bærekraftsløypa opp til Gaustatoppen den siste lørdagen i august, spør en liten gutt faren sin: Pappa, hva er sult? Jeg sto bak og hørte en pedagogisk far forklare at det ikke er alle mennesker i verden som får nok og riktig mat.

Av Eva Bratholm Sist oppdatert: 08.09.2017

Det var om lag 7500 mennesker som gikk Norads nattevandring med hodelykter opp til toppen denne kvelden. Jeg var ikke den eneste som overhørte slike samtaler. På mål 3 om god helse, var det en klok mor som sa at god helse er ikke bare å få hjelp av lege og sykehus når man er syk, men også mulighet til å leve et liv som gjør at man ikke blir syk.

Det var andre gang Norad arrangerte nattevandring for bærekraftsmålene. Ifjor var vi naturligvis litt engstelige for om dette ville slå an. Men midtveis i løpet kunne vi konstatere at en enorm lys-slynge, formet av tusenvis av mennesker med hodelykter, buktet seg oppover fjellet. Vi forsto at det var en kjempesuksess.

Det er flere suksessfaktorer bak Gaustatoppen. Fjellet er kåret til Norges flotteste, nordmenn har sans for en spesiell friluftsutfordring og det er fint om det også dreier seg om «en god sak». 

DET HELE BEGYNTE på samfunnshuset i Rjukan en vårkveld i 2016. Norad hadde invitert til idémyldring rundt en bærekraftskampanje knyttet til stedet.

Rjukan ble valgt fordi stedet på mange vis symboliserer det samme som de ambisiøse bærekraftsmålene: Å gjøre det umulige mulig. Rjukan hadde satt opp et speil for å få solskinn i mørketida. Her ble den fantastiske tungtvannsaksjonen gjennomført. Og det var her det norske vannkrafteventyret begynte.

På idédugnaden var det to tema som dominerte: Gaustatoppen og lys! Og slik ble det den lyssatte bærekraftsløypa til toppen.

På post 8 hadde vi en fotoboks med plakater hvor deltagerne kunne velge «sitt» bærekraftsmål. Jeg sto der en stund og fulgte med. Mange valgte naturligvis nr. 1 om å utrydde all fattigdom.

Men overraskende mange valgte nr. 14 om å bevare havet. Av samtalene rundt meg, forsto jeg at tv-bildene fra i vår av en hval med magen full av plastposer, hadde gjort et sterkt inntrykk. Mange ville markere sin støtte til hav-målet på grunn av den stakkars hvalen og hva den representerer.

 

SELVE NATTEVANDRINGEN er en utrolig opplevelse. Sett i lys av å spre kunnskap om bærekraftsmålene er ringvirkningene av den enda viktigere. Den korte filmen som ble laget av vandringen i fjor, ble vist over 2 millioner ganger på sosiale medier.

Fra årets tur er det tusenvis av bilder og oppdateringer på Twitter, Facebook og Instagram, for å nevne noe. Det er naturligvis mye om turen, ryggsekken og topplua, men også om idéen bak: Å spre kunnskap om den store globale arbeidsplanen - FNs bærekraftsmål.

Mening

Publisert: 08.09.2017 05:31:55 Sist oppdatert: 08.09.2017 05:31:55

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes.